• Loren

Renovera badrum - "fackmannamässigt"?

Undrar hur man går tillväga om man vill renovera sitt badrum själv, men lite instruktion av en kompis som är i branschen - hur funkar det sedan med försäkring. Räcker det att ha kvitton på material etc, fota under processen samt sedan få det besiktigat av en "fackman"? Någon som vet eller har erfarenhet från detta?

• Svar på tråden Renovera badrum - "fackmannamässigt"?
  • Venusmannen

På Byggkeramikrådets hemsida, www.bkr.se finns uppdaterade branschregler för våtrum.

Kvitton på materialet tror jag inte har någon betydelse, utan det är själva arbetsmomentens utförda delar som skall dokumenteras. Lämpligt är ju då att man exempelvis fotograferar under arbetsprocessen, samt noterar vilka produkter man använt.

Att få någon fackman att besiktiga det i efterskott tror jag är smått omöjligt. Dels har de ju inte varit med under processen, och sedan lär ju deras försäkringar inte täcka risken heller.

• Loren

Jo, det har du säkert rätt i :) Du ser hur mycket jag kan om detta... Lite mer info behövs för min del! tack för ditt svar!

• Gorban

Vi byggde hus härom året och fick då intyg från kakelsättaren på vilka mängder och typer av produkter han använt.

Jag tycker att det låter som en utmärkt idé att fotografera processen och även spara kvitton på de produkter man köpt. Men problemet med fackmannakunskaperna kvarstår ju ändå. Hur ska du kunna intyga att själva arbetet är gjort på rätt sätt. Det är upp till köparen av ditt/hus lägenhet att bedömma. Eller möjligen försäkringsbolaget om det sker en vattenläcka.

Om jag skulle köpa ett hus så skulle jag värdera det väldigt högt att badrummet var renoverat av ett proffs.

En lösning kan ju vara att hyra in ett proffs för att göra fuktspärren. Sedan kan du ju kakla själv för det påverkar inte tätheten.

• maha6305

Om det är ett "proffs" eller "amatör" som gjort jobbet är egentligen bara av intresse när det gäller ansvarsdiskussioner med försäkringsbolag o s v.

Rent jobbmässigt finns det både klåpare och skickliga människor i båda lägren.

• Loren

Hm - det tål att tänka på det där. Vore jag "gjord av pengar" så skulle jag inte tveka att bara köpa allting rakt av och inte göra ett handtag själva :) Men, nu är inte det fallet så alla tips och kunskaper är välkomna!

• Venusmannen

Allt detta kring fuktskador i badrum har ju blivit lite upphaussat den senaste tiden. Så extremt svårt är det egentligen inte.

Att en hantverkare visar upp ett intyg om behörighet eller liknande innebär ju inte att arbetet automatiskt är rätt utfört.

I en undersökning som Länsförsäkringar presenterade för något år sedan gällande uppkomna vattenskador i badrum i villor framkom att majoriteten av de utförda arbetena var utförda av en fackman. Problemet är inte att de inte vet eller kan, utan att de inte hinner utföra sina arbeten på det riktiga sättet. Det är sådan tidspress att det allt för ofta måste fuskas lite här och där, för att hinna med.

Jag har själv denna erfarenhet, och har därför själv renoverat våra badrum. Jag ställer helt enkelt högre krav än vad många av de hantverkare jag hittills har stött på kan leverera.

Till Ts kan jag också rekommendera Cascos hemsida www.casco.se.
    De har mycket bra, grundliga och lättförstådda beskrivningar på alla ingående moment vid kakelsättning i badrum.

• Loren

Nej, jag har också hört just det att egentligen det ofta kan bli bättre gjort om man gör det själv eller via en bekant som ändå har koll på hur det görs - men OM det nu skulle bli en fuktskada, och arbete bedöms till att inte vara fackmannamässigt gjort så kan man ju sedan vända sig till den hantverkaren som gjort det. Den möjligheten har man ju inte annars...

• mytol

Så som jag fattar det så undrar du hur det är med försäkringar om något händer i ditt badrum.

Så oavsett om du använt dig av en dålig eller bra fackman så spelar det ingen roll i försäkringsbolagens ögon, det är ändå utfört på ett "fackmannamässigt sätt". Kan du inte visa upp detta utan bara kan visa upp fotografier där ni gjort det själva så gäller inte försäkringen. Badrum och våtutrymmen måste utföras av en fackman som genomgått sitt esällprov.

• Venusmannen

Det mytol skriver ovan (i inlägg 8) är FULLSTÄNDIGT HELT FEL!

Sluta skriv saker som du inte vet!

• Venusmannen

Ts,
    Jo, det finns ju alltid det här med hantverkarens ansvarsförsäkring. Förutsatt att den finns, och gäller, så måste ju företaget i fråga finns när din fuktskada inträffar. Vem vet om den gör det om inträffar om 10 år?
    Och hur mycket kommer inte försäkringsbolaget åldersavskriva din eventuella ersättning?

Jag har haft en liknande diskussion med vårt försäringsbolag när det gäller ersättningen vid en vattenskada i vår tvättstuga. Jag konstaterade snabbt, att allt ytmaterial äldre än 5 år inte ersattes alls..

Svar på tråden Renovera badrum - "fackmannamässigt"?