• sialina

Snitt efter X antal timmar?

Min förra graviditet var ingen höjdare. 45 timmar med värkar och en latensfas på 35 timmar. Är jätte rädd att samma sak ska upprepa sig denna gång (är i v 31 nu). Har varit på Aurora och pratat och det har kännts bra. Vi pratatde kring att jag skulle troligtvis känna mig tryggare om jag visste att jag fick snitt efter ett visst antal timmar om förlossningen hakar upp sig. Så vi bokade tid att träffa läkaren och i går var jag där. Nu är jag jätte ledsen för hon sa att man inte kunde planera för ett snitt efter ett visst antal timmar utan det är något man får ta upp då, alltså under förlossningen. Men jag vill att det ska stå i min journal och vill inte strida för detta under förlossningen. Skulle kännas mycket bättre att det står snitt efter ett visst antal timmar och sedan bestämma om jag vill det när tiden är inne...
    Och en annan sak som jag undrar är: vilken hjälp jag kan få om jag får en lika lång latensfas igen. Läkaren sa att de inte har några bra redskap för att hjälpa mig då förutom smärtstillande. Jag sa att jag är överkänslig mot starka medeciner och morfinpreparat men läkaren menar att det får vi prova ut då. Men herregud, jag vill ju inte prova då utan jag vill veta innan om det finns någon medecin jag tål som jag kan ta.

• Svar på tråden Snitt efter X antal timmar?
  • babyassistans

Hej där,

Jag hoppas att du får en bra förlossningsupplevelse denna gång!!

Tänkte på det här med din önskan om en timgräns....tänk
    om du precis är på gång att börja krysta och så står det att du ska snittas efter 10 timmar....

Jag har fött 3 barn själv och fungerar som doula så jag är med på jättemycket förlossningar o jag lovar dig att att allt kommer att gå mycket fortare denna gång!!!

Pratde ni om hur du upplevde latens fasen och vad det var som var så jobbigt förutom att den tog en hel evighet? Hade det gått bättre om det bara hade varit hälften så länge? En tredjedel? Tänk dig in i var du var känslomässigt vid de olika tiderna och fundera på hur länge orken räckte!!

• Yoda123

Hej!

Jag har fått löfte om en tidsgräns, men det är inte meningen att det blir snitt utan snarare en diskussion. Jag hade en utdragen och jobbig förlossning förra gången för 4 år sedan som slutade i ett akut snitt. För att slippa ångesten inför en liknande upplevelse nu kommer vi ha en tidsgräns då vi diskuterar och både jag och mannen får säga att det här går bra vi kör på X antal timmar till eller det här går inte, jag fixar det inte och så får jag snitt.

Jag har även fått löfte om att få planerat snitt om jag ändrar mig i graviditeten (är bara i v 10) eller om barnet är stort, det var det som var det största problemet sist tror jag. Jag får även välja igångsättning om jag vill det, då vi ska ha en tredje person med på förlossningen oavsett om det blir snitt eller vaginalt så är det ett alternativ så hon kan vara ledig just då.

Jag fick dessa löften redan innan jag blev gravid för annars skulle jag nog inte ha blivit gravid alls...

MVH Karro

• babyassistans

Hej där,

Kommer du att gå i samtal med typ Aurora under graviditeten? Så att du bearbetar och inte bara löser problemen?

Svar på tråden Snitt efter X antal timmar?