• Silvermalvan

Fertilitetsenheten i Örebro om pco-s

Jag har idag varit på läkarbesök idag.
    Det var ett intressant besök även om jag inte blev klokare på det.

Jag har inte gått ner i vikt så det blev ingen pergo väger 117 kg till 166 cm. Har genomgått överviktsoperation och dras med en hel del löst skinn ca 15 kg. Dessutom hittade läkaren inte mina äggstockar. För mycket fett bland organen och för mycket mage på sades det. Tidigare har jag sett både äggstockar och äggblåsor med en annan undersökande läkare - och då fått en uppenbarelse med de klassiska pco-äggstockarna.

Vid samtal med läkaren framkom att man ratar metformin numera när det gäller behandling av pco-s. Ingen vet om det fungerar utan det är individuellt som jag även förstått när jag läser på denna sida. Det var inget alternativ för mig. Viktnedgång var det som gällde.

Jag grät floder när jag gick därifrån. Kände mig usel och värdelös. Hoppet om att få barn och den längtan jag har är omöjlig. Rör på mig dagligen och äter mina portioner och dom är inte och kommer aldrig bli normalstora. Hur ska jag banta?

Min släkt är "kraftig" och har alltid varit det. Kvinnorna har varit frögurkor men inte jag. Problem i släkten har snarare varit de många barnen.

Min mamma som vägde 62 kg/1,58 cm lång när hon sökte hjälp för sina problem och fick 1974 veta att hon var för tjock för att bli gravid. Hon har alla klassiska sympom på pco-s. Hon hade enorma problem med sin menscykel som höll på jämt, mellan 8- 11 dagar.
    Jag ska försöka gå ner i vikt men känslan av hopplöshet överväldigade mig och jag känner mig väldigt liten.

Vad har ni andra med PCO-S fått för hjälp? Eller blir man "avskriven" med eget ansvar - typ kom tillbaks om 30 kg?

• Svar på tråden Fertilitetsenheten i Örebro om pco-s
  • LiselottePCOS

Jag bor inte i Örebro (varit där många gånger) ,  min mammma ska flytta till örebro i oktober.

Fy vilken klumpig läkare du träffade. Ja metformin är individuellt o men det hjälper ca 50 % av dem som får det att gå ned i vikt och hålla vikten.  Inget som man vet något om före man fått pröva. Många mår psykisk bättre av medicinen med och får en bättre livskvaltet det sa läkren inget om?   Titta gärna på läkarna som jag ahr smalat i prstentationen av mig och Bloggen jag ahr på Passagen.Han/hon  skulle behöva komma på utbildningsdagen i Stockholm om PCO/S i september (se www.pco-s.com ).

Har du gjort magsäcksoperationen nyligen ? Kan du får hjälp från överviktsenheten ?
    Lösa huden kan du inte få hjälp om du mår riktigt pyskiskt illa av att ha lös hud att at bort den med kirurgi, eller behöver du gå ned mer före?  Om man går via psykolog etc?

Tröst och kämparkram till dig!

• Dollars matte

Tråkigt att du kände dig så dåligt bemött. De verkar ha väldigt olika dagsform där, ibland är de hur bra som helst, ödmjuka och förstående och ibland förstår man ingenting och är i det närmaste knäckt när man går därifrån.
    Jag har gått där i snart ett år, är lite osäker på min diagnos men jag har i alla fall tydliga pco-äggstockar och mycket oregelbundna menstruationer. Har också övervikt, inte lika mycket som du men har BMI på närmare 30. Jag ska dit på tisdag på vul (pergotime-konotroll). Hade tänkt att fråga om jag kan få någon hjälp med vikten från dem innan vi kommer fram i ivf-kön i vinter så att det inte tar stopp då igen pga att jag har gått upp i vikt sen vi började, så det var intressant att läsa om dina erfarenheter. Då har jag lite att förbereda mig på alltså... Jag kan återkomma med vad jag fick för svar från dem när jag har varit där.

Annars sägs det att GI-metoden ska funka bra för pco:are. Jag provade det ett tag i våras och gick faktiskt ner 3 kilo på 4 veckor utan att ha ökat något på motionen. Men sen tappade jag motivationen och gick upp lika snabbt igen. Men jag tänkte börja om och ge det ett ordentligt försök igen, startar på måndag.

När livet inte tar de vägar man har tänkt sig får man helt enkelt rita om kartan.
Svar på tråden Fertilitetsenheten i Örebro om pco-s