• Dodolina

Flytta till Gävle....

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga in inlägget någonstans, så det fick bli här.

Sambon och jag har kommit fram till beslutet att vi ska flytta till Gävle. Nu är bara frågan, vart i Gävle??
    Känner till staden lite grann. Vi vill ha närheten till både city och naturen. Har en liten kille på 1,5år. Någon bra förskola att tipsa om?

Någon som kan ge mig lite tips?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Flytta till Gävle....
  • Nyfiken gul

Jag känner till gävle en hel del då jag vistas där ganska ofta... (både sonen o släkten finns där)

O det finns många fina områden att bo i ..

Men som vanligt när det gäller flyttningar så är det många åsikter o allra helst om vart man INTE ska bo..

Min personliga erfarenhet säger att ni ska i första hand gå till vad NI vill o vad NI känner .. Åk till gävle o TITTA med egna ögon hur områdena verkar vara - prata med nån som passerar där o fråga hur dom trivs i området..

Besök skola o dagis o se hur barn verkar trivas o hur personalen verkar vara..

Mina föräldrar + min son bor i det utskällda området Öster mitt i Gävle (bakom brandstationen)
    O dom har bott där nu i 4 år o trivs utmärkt o dom har aldrig sett eller hört något märkligt i området.. Pappa är ute o nattvandrar då o då med Grannsamverkan o det är lugnt o fridfullt..
    Sonen har gått på östers förskola o jag har bara positivt att säga om den förskolan - nu går han på Nynässkolan mitt i stan o det är också en bra skola.

• Dodolina

Nyfiken gul:
    Tack för dina upplysningar. Har en kompis som bott i Gävle under sin högskoleutb, och hon bodde oxå på Öster sitt sista år. Hon har oxå bara gott att säga om det stället. Innan hon flyttade dit bodde hon i Andersberg, men det området tilltalar inte riktigt mig. Tråkiga hus...
    Sen har jag hört lite om Säter, men det beror väl på vart i Säter man bor?

Men, vi får nog åka upp dit en helg och kolla runt lite.

Tack än en gång!

/J

• Chiqita75

Jag har bott på lite olika ställen i Gävle bl.a Brynäs, Strömsbro, Centrum, Björke och Sätra. Jag har trivts väldigt bra på alla ställen och skulle jag flytta tillbaka till en lgh i Gävle så blev det nog Sätra igen för min del. MEN som du säger så finns det bättre och sämre delar av Sätra. Vi bodde i en bostadsrätt i Sätra och i regel blir ju sånna områden lite lugnare än hyresrättområderna.
    Jag har kört taxi i några i Gävle och har sett både bak och framsidor av alla områden och det finns vissa som jag aldrig skulle kunna tänka mig att bo i. Jag tycker dock som Nyfiken gul att ni ska åka runt och titta lite och bilda er en egen uppfattning. Om ni känner någon som kan stan är det en fördel så ni inte missar nåt. Vad för slags boeende är ni ute efter ? Har någon av er fått jobb där och vart i så fall ?(tänkte om ni ville bo nära arbetet)

• Dodolina

Chiqita75:
    Tack för informationen. I första hand har vi tänkt att hålla oss till hyres, för att prova påtill en början. Trivs vi kanon kommer vi att börja se oss om efter något annat. Har faktiskt sökt en lgh i Sätra. Det för att lgh låg i utkanten, närmare city, åÅt travbane hållet. Än så länge har ingen av oss fått jobb, då vi i veckan beslutat oss för att flytta upp. Men vi har båda skickat iväg ansökningar. Så, det blir ju ingen flytt innan någon av oss har jobb. Då kan man genom Gavlegårdarna ansöka om förtur och hoppas på det. Men vi har ju en lgh här där vi bor numed som ska sägas upp. Men visst vill man ha nära till jobbet. Har börjat tröttna på att pendla, vilket jag gör i dagsläget.
    Så vi får se vart det hela slutar.

Tack så länge.

Svar på tråden Flytta till Gävle....