Ladda batteri till Nikon D40 (?)
Har precis varit och köpt mig en Nikon D40, men nu till grejen. Han i butiken sa att jag ska ladda batteriet i 10 timmar, men gäller det verkligen på dagens batterier? Hur gjorde du?
Har precis varit och köpt mig en Nikon D40, men nu till grejen. Han i butiken sa att jag ska ladda batteriet i 10 timmar, men gäller det verkligen på dagens batterier? Hur gjorde du?
Första gången ska man väl ladda det extra länge. Men varför har jag inte en aning om.
Nä, så frågan är om de lever kvar sen förr, då man verkligen skulle ladda batterierna längre för att dom skulle hålla bättre..
hupp..
11 klick, ingen som kan svara?
Jag skulle nog rekommendera att du laddar den tid de sa i affären, det brukar jag göra... Jag tycker att det alltid brukar vara så när man köper något med uppladdningsbart batteri. Antar att det har att göra med att batteriet är nytt, och inte har laddats innan, men jag vet inte.
Vad står det i manualen? Det hade jag följt, inte ofta man stöter på försäljare som kan sin sak tyvärr.
Det står ingenting i manualen. Ingen tid alls.. Inte vad jag har hittat..
Du behöver inte ladda längre än normalt. Laddaren indikerar när batteriet är fullt och slår av. Moderna batterier behöver inte laddas extra länge första gången. Är du hypokondrisk skadar det dock inte att låta det ligga över natten.
Jag har en D50, typ sammas sak. Det rekommenderas att man laddar det så länge man kan, helst 24 timmar innan man använder den första gången. Vet inte den tekniska anledningen, bara att det är så och att det ger batteriet längre levnadstid.
Ja det kanske inte är så att det gäller längre men det skadar ju inte att göra det iallafall
Vilken tur jag hade för jag laddade i 3 timmar, sen kunde jag inte låta bli den
Tornsvalans Hjärtan skrev 2007-08-23 22:28:47 följande:
Det var likadant med min Sony, där stod i manualen att man skulle ladda batteriet minst 1 timme extra för bättre hållbarhet.