• Trollis74

Passet precis gått ut- Resa till Grekland på ID?

Någon som har erfarenhet av att man kan åka till Grekland trots att man inte har något giltligt pass?

Mitt gick ut för typ 10dagar sen och jag ska till Kreta imorgon..
    Någon som kommit iväg ändå på sitt ID?

Enligt EU regler så SKA jag kunna resa bara på Körkortet vilket också flygbolaget och resebyrån trodde.. men ingen kan garantera något..

Hjälp :-O

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-02 17:13:00:
    Min resa till Kreta gick superbra enbart med giltligt körkort! (alltså UTAN pass)

Hittade följande på polisens hemsida:

Kontroll av passet vid incheckning

Flygbolag och rederier kräver att du kan legitimera dig vid incheckning och visa upp pass/visering då det krävs för resan till destinationsorten. Flygbolagen kan inte kräva att du visar upp ett pass om du ska resa till ett land till vilket man inte behöver ha pass. För dessa resor ska det räcka att du visar en godkänd id-handling. Sådana är nationellt id-kort, körkort eller SIS-märkt id-kort.

• Svar på tråden Passet precis gått ut- Resa till Grekland på ID?
  • L jung

Vi reser utomlands en gång om året och varje gång har dom frågat om passet och tittat i det, även om det inte stämplas.
    Vet att dom kan ge ut tillfälliga pass på Arlanda, men jag vet inte hur lång tid de behöver ha på sig att fixa det tillfälliga passet.

• Trollis74

Man kan få ut ett tillfälligt pass som kostar 1000kr och gäller enbart den resan.. känns så surt att lägga ut så mycket..
    Om man ändå SKA kunna åka på ID menar jag..

• Suri

Jag har en vän som rest med körkorttet till Paris. Testa och ta med både pass och körkot/leg. Det ska ju gå som du säger.

På FL är man själv, men aldrig ensam
  • tjärngatan

Jag tog mig till Tyskland utan pass, åkte på körkortet (men det är ju inte riktigt samma sak). Problemet för oss svenskar är att vi är skyldiga att bära pass när vi är utomlands, för det är det enda som är giltigt att legitimera sig med när det gäller t ex polisen..
    att resa dit får vi egentligen göra utan passet, men när vi väl är där är vi skyldiga att ha det om vi blir kontrollerade - sjukt!
    Förstår inte varför man inte fixar så att körkortet (eller ett id) blir lika bra som passet, det enda som saknas är längduppgift samt födelseort...
    Lycka till hur du än gör!

• Lalla 08

Tyvärr så avråder jag bestämt för att försöka åka utan pass. Det kan bli problem med flygbolaget på Arlande men framförallt i värsta fall på vägen hem. Du har rätt att vistas inom Schengen-området (vilket inte är samma som EU) utan att visa pass men ett flygbolag är inte skyldig att ta med passagerare utan pass.

Dessutom har länder rätt att skärpa kraven om något händer. Anta tex att det värsta händer t.ex. ett terrordåd någonstans i europa då kan jag garanter att du kommer inte i närheten av ett flygplan att åka hem i utan pass.

Tyvärr men jag rekommenderar verkligen ett pass!!

• tjärngatan

Ja precis, Tyskland ingår ju i Schengen-området, därför jag vågade mig på att åka dit utan pass.

• Jag är den bästa mamman dom har

det finns ett pass/id hos polisen som gäller vi utlandsresa  villka länder det gäller i vet jag inte  men jag skulle inte chansa uta i så fall skaaffa ett akut pass kostaar runt 900 om jga inte minns fel

mamma till tre 0212, 0408, 0701
  • Mrs Kaffelatte

Jag vet att det går att visa leg när man ska in på planet men vet itne hur det är vid incheckningen varken här eller på Kreta..

En liten nyfiken fråga, vart ska ni?
    Vi åker med i morgon bitti kl 7.05 mot Kreta och Chaina..

• Fez

Tyvärr måste jag råda dig att skaffa ett pass, i ditt fall ett provisoriskt pass. Du kan inte åka på ditt körkort för där står inte vilken nationalitet du har, vilket det gör i ett pass. Skulle du bli stoppad och du inte har ett giltigt pass så blir du bötfälld och kan tvingas köpa ett provisoriskt pass i det landet där du befinner dig. Alltså, det viktigaste är att du ska kunna visa vilken nationalitet du har, och det gör du endast med ett pass.

Svar på tråden Passet precis gått ut- Resa till Grekland på ID?