• Älvan

Min hund äter inte

Jag har en golden som är 2 år.
    Nu i somras slutade han bara att äta. Vi trodde att det var löptikar som gjorde att han inte åt men detta har ju fortsatt. Vi var på landet då han slutade att äta och vi har kommit hem nu.
    jag har bytt foder och både gett blöt och torr mat.
    Nu blir jag galen, vad ska jag göra för att få honom att äta?
    Tar tacksam emot alla tips!
    // Älvan

• Svar på tråden Min hund äter inte
  • Zarah Zofie

Vi har en golden som är 11 år och med jämna mellanrum "slutar" han äta. Ofta just för tikars skull men också om det är varmt väder. Vi brukar låta honom hållas och bara kolla nu och då med sånt som vi vet att han inte kan motstå. Tex skinka, ost chokladkex eller grillad kyckling eller forell.

Vägrar han ta det också då är det veterinären nästa. Vi brukar också kolla på allmäntillståndet. Är han som vanlig är nog allt ok.

• qenzo

Det ska mkt till innan en hund svälter sig till döds.
    Men som rådet ovan sa, så prova att ge honom en liten bit av ex kött eller godis. Äter han det är det fjask på G.

Då slutar du truga. Erbjud maten, ge honom ex 5 min att börja äta, äter han inte så plocka undan maten.
    Erbjud honom sedan skålen igen, efter ngn timme.
    När han väl är nog hungrig kommer maten att slinka ner.

Tar inte hunden emot ngt alls i matväg, kontakta vet.

• glitterkorn

Provat med hundmjukmat på bruk och vanligt mat?

• Älvan

Jag har hört att man inte ska blanda ut maten men vad gör man.
    Han äter ca 15 kulor och sen går han därifrån.
    Hur hård ska jag vara?

• glitterkorn

Min hund äter dåligt blandar ut torrfodret me 1-2 matskedar mjukhundmat och då äter han oftast väldigt bra!

• sallybuse

Jag tror så här så länge hunden dricker vatten så klarar dom sig.Men går de för lång tid så kontakta en vetrinär.Eller så prova med nått gott annorlunda mat.En paket kokt skinka eller rökt korv.Bara för att få hunden att äta lite.

• Splach

prova att ge han skinka, godis etc, tar han det, så ska du genast sluta med allt vad tuggben, o godis heter.. för då är det inge fel på, utan han vill bara ha något godare, vilket han inte ska få, för då slutar det med att han vill ha godare, och godare mm..

ställ fram maten, ge han 5 minuter på morgonen, och samma på kvällen, tar han inte maten på någon dag, hoppa över att ens erbjuda mat i 2 dagar..
    köp även en dunke med B-vitamin på tex lantmanna, ha i några droppar i vattnet, då det ökar aptiten, det gjorde jag för min hund som matstrejakde i 1½ månad, men nu äter han igen!

• Älvan

Han tar skinka osv....
    Ska jag inte blanda i något i maten då?
    Kan det bero på värmen också?
    Ska jag byta foder igen?
    Gud, vad jag är frågvis

• antitanten

Varför tar du honom inte till veterinären ?????
    Ta lite prover o sånt, för att försäkra dig om att inget är redigt fel med honom.

Han ju tänkas ha fått i sig något giftigt på landet.....

Många hundar reagerar med att först sluta äta och sedan kommer svaghet o andra bekymmer i strid ström.

Gå genast till veterinären !!!!!!

• Dag o natt

Ta bort maten efter en stund om han inte har ätit upp den och erbjud honom samma mat igen efter en stund (några timmar). Det är inte hela världen om han inte äter något på en hel dag. Det känns kanske lustigt men som rovdjur så är magen konstruerad till att äta en stor mängd för att det sen blir en längre väntan till nästa mål. I värsta fall kan du ge honom ett morgonmål en dag för att dagen efter ge honom på kvällen. Då är han garanterat hungrig.

• evanill

Har din hund blivit fästingbiten, tro? En del hundar kan bli väldigt dåliga av det, och då påverkas ju aptiten med.
    Om han aldrig tidigare gjort så här måste det ju bero på ngt. Har det hänt ngt annat, tex i familjen el nåt? De sociala förhållandena kan oxå påverka deras aptit. Verkar han glad?

• evanill

Har din hund blivit fästingbiten, tro? En del hundar kan bli väldigt dåliga av det, och då påverkas ju aptiten med.
    Om han aldrig tidigare gjort så här måste det ju bero på ngt. Har det hänt ngt annat, tex i familjen el nåt? De sociala förhållandena kan oxå påverka deras aptit. Verkar han glad?

• 2wins

Hej,
    Har du undersökt hunden i munnen, de kan ha fastnat en liten flisa/pinne eller dyl, i någon ficka som gör ont, tanstensproblem kan vara en bov..
    Känner några som trimmar hundar, de har berättat historier om helt bedrövliga hundmunnar(detta är inte riktat mot dig)för att vi som faktiskt ska ta hand om våra raringar är lite för dåliga på att verkligen hålla koll på munhygienen, så undrar man varför hunden luktar illa ur munnen.Jag kan erkänna att jag inte borstar tänderna på min hund så ofta som man bör!
    Detta med matsrejk hos friska hundar "bör" vara obefintligt,men mänskliga som vi är så gör vi lite för stor grej av detta med fodret. Även om vi tycker(i våra mått mätt)att hunden äter lite...så länge hunden ser bra ut i hullet och ser frisk ut i övrigt-så äter han/hon garanterat så mycket kalorier som hon/han gör av med.
    Allt för ofta är den "matstrejkande" hunden lite överviktig för att vi trugar/blandar i feta såser och dyl.för att "lura" hunden till att äta....-"han är kräsen"..:-/
    Om man ger en ostskiva till en hund på ca 10 kg-har man täckt ca 40% av dagsbehovet av fett, som är den främsta energikällan.
    Usch vad negativt detta blev..alla känner ju sin hund väl och dess behov, och detta gäller ju självklart inte alla, men ofta är detta ett stort problem hos många.
    Jag försöker tänka på hur hunden gör i det vilda, hur skulle de göra där?
    Att besöka vetrinären är ju självklart ett alternativ, så att man kan hejda om det är något allvarligt i tid!
    Jag önskar dig lycka till med lilla vovven!!

Älvan skrev 2007-08-23 19:40:56 följande:
    Jag har en golden som är 2 år.Nu i somras slutade han bara att äta. Vi trodde att det var löptikar som gjorde att han inte åt men detta har ju fortsatt. Vi var på landet då han slutade att äta och vi har kommit hem nu.jag har bytt foder och både gett blöt och torr mat.Nu blir jag galen, vad ska jag göra för att få honom att äta?Tar tacksam emot alla tips!// Älvan
  • VulgusProfanum

Har du avmaskat?
    Ibland så kan hundar matvägra p.g.a. maskangrepp.
    Annars tycker jag att du ska ta honom till veterinären bara för att vara säker på att det inte är någon bakomliggande sjukdom som orsakar detta.

Våra matvägrar aldrig. Det jag dock kan se är att tikarna blir mindre intresserade av krubb under löpen.

Beauty fades Dumb is forever
  • m2rru

Prova färskfoder. Har hört att en del hundar som är svåra i maten äter det bättre.

Våra har alltid ätit Klass, hanen vägrar och stoppa i sig annat.

Svammelhund - skulle ni hitta mig nån annanstans så hjälp mig hem. www.familjeliv.se/Forum-11-241/m14441179.html
  • antitanten

Jag vet att man alltid försöker komma på vad som kan vara felet när ens hund blir dålig eller uppvisar ett annorlunda beteende mot normalt. Jag har alltid själv försökt, men ibland måste man helt enkelt kontakta veterinären. Om inte annat för att dom har utrustningen s.a.s. Att det kan ha fastnat något i munnen eller kanske till o med längre ned i halsen är inte ovanligt. I synnerhet då hundar leker med pinnar o har sig. Hunden kan helt klart ha ont i halsen och resultatet blir givetvis att den slutar äta i o med att det gör ont när den ska svälja. Dricker din hund vatten ordentligt? Vatten o vätska är A och O för att hunden inte ska bli uttorkad, vilket faktiskt kan gå mycket fort och då måste man tillföra vätska, antingen själv eller via dropp hos veterinär. Hoppas det löser sig och att hunden snart är sig lik igen.

Svar på tråden Min hund äter inte