Hej,
Har du undersökt hunden i munnen, de kan ha fastnat en liten flisa/pinne eller dyl, i någon ficka som gör ont, tanstensproblem kan vara en bov..
Känner några som trimmar hundar, de har berättat historier om helt bedrövliga hundmunnar(detta är inte riktat mot dig)för att vi som faktiskt ska ta hand om våra raringar är lite för dåliga på att verkligen hålla koll på munhygienen, så undrar man varför hunden luktar illa ur munnen.Jag kan erkänna att jag inte borstar tänderna på min hund så ofta som man bör!
Detta med matsrejk hos friska hundar "bör" vara obefintligt,men mänskliga som vi är så gör vi lite för stor grej av detta med fodret. Även om vi tycker(i våra mått mätt)att hunden äter lite...så länge hunden ser bra ut i hullet och ser frisk ut i övrigt-så äter han/hon garanterat så mycket kalorier som hon/han gör av med.
Allt för ofta är den "matstrejkande" hunden lite överviktig för att vi trugar/blandar i feta såser och dyl.för att "lura" hunden till att äta....-"han är kräsen"..:-/
Om man ger en ostskiva till en hund på ca 10 kg-har man täckt ca 40% av dagsbehovet av fett, som är den främsta energikällan.
Usch vad negativt detta blev..alla känner ju sin hund väl och dess behov, och detta gäller ju självklart inte alla, men ofta är detta ett stort problem hos många.
Jag försöker tänka på hur hunden gör i det vilda, hur skulle de göra där?
Att besöka vetrinären är ju självklart ett alternativ, så att man kan hejda om det är något allvarligt i tid!
Jag önskar dig lycka till med lilla vovven!!
Älvan skrev 2007-08-23 19:40:56 följande:
Jag har en golden som är 2 å
r.Nu i somras slutade han bara att äta. Vi trodde att det var löptikar som gjorde att han inte åt men detta har ju fortsatt. Vi var på landet då han slutade att äta och vi har kommit hem nu.jag har bytt foder och både gett blöt och torr
mat.Nu blir jag galen, vad ska jag göra för att få honom att äta?Tar tacksam emot alla tips!// Älvan