• snöfall

renoverat avlångt kök?

hejsan! jag o sambon har precis fått reda på att vi kommer att få köpa huset vi är intresserade av! me måste totalrenoveras, och vi börjar med kök o badrum. men har problem med hur vi ska renovera köket.. är gammalt hus, från 40 talet, så ganska långsmalt kök.. är det någon som har bilder på sådana kök? har ni renoverat, hur har ni isf satt kyl, spis o dskbänk osv.. tacksam för hjälp! har du bild på ditt kök sku det va kul att se o få lite inspiration över hur man kan göra...

• Svar på tråden renoverat avlångt kök?
  • Öyvind

Det finns olika program att ladda hem gratis på olika köksfirmors hemsida som kan hjälpa dig
    Att rita upp ditt kök.

• hönapöna77

på ikeas hemsida kan du ladda hem ett program, det gjorde vi och det funkade jättebra. Håller åxå på och renovera nu, hus från -45 och åxå ett långsmalt litet kök. kan lägga upp bilder i morgon (om jag hinner)

• snöfall

jag har varit inne på ikeas sida, men vet inte riktigt hur vi ska "möblera" köket... ska man ha spis nära diskhon o var har man kylskåpet... så gärna tips o bilder från er hur ni har gjort er planlösning i avlånga kök! så jag får lite inspiration hur man kan göra, för jag har så svårt att se köket framför mig.. ja ni kanske förstår vad jag menar... hm..

• Venusmannen

Hur stort är köket?
    Var finns vatten/avlopp idag? Har ni planer på att ändra?
    Är det bara kök, eller matplats också?
    Hur sitter fönster?

Vi behöver mer förutsättningar..

• snöfall

nu har jag satt in 3 bilder i mitt galleri ver hur köket ser ut, finns inga ritnignar över huset, så vi måste mäta sen när vi får nyckeln (dvs nästa vecka), men nu ser ni på ett ungefär hur det ser ut...

• snöfall

matbordet ska också få rum där, ett "vanligt" bord för 4 personer... vi vet inte om vi ska ändra avlopp, har som sagt inte bestämt oss hur vi ska ha det,det var därför jag ville ha lite tips o ideer hur man kan renovera ett kök men förstår att det kanske inte är så lätt att ge exakta tips, men kanske lite förslag om ur man ska ha spis, kyl skåp... ja.. hur det är smartast att ha det "möblerat" i ett fungerande kök.. oj vad det här blir flummigt känner jag

• Edna

Vi kommer också att ha ett avlångt kök i vårt hus. På en kortsidan har vi en dörr och på andra kortsidanhar vi ett fönster. Det optimala hade varit att ha matbordet vid fönstret men vi fick inte ihop resten av köket om vi hade det på detta viset så matbordet får stå på annat vis.
    Köket kommer att ha formen av ett L. När man kommer in genom dörren börjar köket på vänster sida. I hörnet på L-et kommer vi att ha spisen och ugnen. I mitten på långsidan sitter diskhon och i skåpet bredvid har vi diskmaskinen. I slutet på långsidan har vi tänkt att ha två högskåp, där ena innehåller skafferi, mikro och lådor och andra innehåller ett fullhöjdskylskåp och ett litet skafferi.
    Om vi återvänder till kortsidan, där kommer vi inte att ha några överskåp/väggskåp, vi tänkte ha hyllor där istället för att göra det hela lite luftigare. På långsidan kommer det att finnas överskåp/väggskåp från spisen till högskåpen.
    Vi valde att placera diskmaskinen bredvid diskhon av praktiska skäl, man sköljer disken i diskhon och så vänder man på sig liite och ställer in den i diskmaskinen. Diskmaskin och kyl kommer att vara inbyggda, tycker vi ser lite snyggare ut. Detta är vår preliminära lösning, kommer vi på nåt bättre ändrar vi det. Denna lösning har vi kommit fram till m.h.a. Ikeas köksplaneringsverktyg.

• game set match

Om ni ändå ska totalrenovera hela huset så ta och fundera på hela planlösningen innan ni börjar med kök & badrum. Ni kanske ska flytta/ta bort/sätta dit någon vägg/fönster/dörr?

Svar på tråden renoverat avlångt kök?