• Anonym

Mitt barn stjäl pengar från mig.

Min snart nioåriga dotter har mani när det gäller att rota i min plånbok. Jag måste hålla den gömd eller inte ha några pengar i den. Det spelar ingen roll om man förklarar eller blir förbannad. Oftast har hon spenderat dem när man kommer på det eller så har hon gömt undan dem. Naturligtvis tar jag tillbaka dem då. Vad fasen gör man för att få ett slut på detta?

• Svar på tråden Mitt barn stjäl pengar från mig.
  • Champagne

Får hon veckopeng eller månadspeng? Jag hade dragit in det! Om hon stjäl en gång så resulterar det i utebliven vecko/månadspeng.

• Majsan70

Min mamma satte en lapp helt enkelt där hon talade om att vederbörande som stal pengar av henne var en tjuv och att denne skulle poilsanmälas. Det tog skruv o bror min stal aldrig igen.

• Anonym

Jág har exakt samma problem! I min dotters fall har jag vart stenhård. Straff är det som gäller! Utegångsförbud, indragna pengar, ej annvända dator , dvd , osv.

• Anonym

Hon får veckopeng. Men när hon har stulit så får hon ingen.

• Anonym

Stjäl tillbaka, UTAN att konfrontera henne!

Gå in på hennes rum o stjäl hennes favvo-grejer när hon inte är hemma. Och erkänn när hon frågar.. Så kanske hon lär sej hur det känns. Får du tillbaka pengarna så får hon tillbaka grejerna.. annars inte.

• Marcupilami
    Majsan70 skrev 2007-08-23 20:16:59 följande:
    Min mamma satte en lapp helt enkelt där hon talade om att vederbörande som stal pengar av henne var en tjuv och att denne skulle poilsanmälas. Det tog skruv o bror min stal aldrig igen.
    Var satte hon lappen? Lade hon den i plånboken, eller satte upp på kylskåpet?
    dator heter det. datOR...
  • jacklin

Skulle mina barn göra något sådant, så skulle det bli förbjud av något de älskar, som min sota kille älskar tv-spel, han skulle inte få spela på en vecka, händer det igen så ökar jag det med en vecka, förr eller senare borde han inse att det funkar inte.

• sordin
    Men vad handlar hon ? Vet ni det ?
     Det är inte rätt att göra så, vad är det som får henne till att göra det ??
    Det straff och mutor geller nog inte tror jag.

Om jag var er dotter då skulle jag nog bara strunta i vad ni.

En som jag hade Stor respekt för och det var farmor, Hon skulle jag lysna och skämmas för om hon talade alvar med mej om det.

Finns det ingen i när hetn som du kan ta hjälp av.

Lycka till
    Lev i nuet och njut av det.
  • Anonym

Vi har en pizzeria och kiosk alldeles för nära vårat hem.. Har pratat med dom att hon inte får handla men tyvvär så har det inte funkat.

• Majsan70
    Marcupilami skrev 2007-08-23 20:24:07 följande:
    Var satte hon lappen? Lade hon den i plånboken, eller satte upp på kylskåpet?
    Hon satte den på sina kläder där hon hade plånboken liggandes.
  • Anonym (X)

Mia Törnblom (självkänsle-coachen) berättade i sitt sommarprogram om när hon blivit avslöjad med att stjäla från sin pappa. Han körde omvänd psykologi och sa "Jaha, Mia. Så du klarar dig inte på de pengar jag ger dig, då får jag väl höja din månadspeng. I fortsättningen ska du få X kronor." Hon skämdes som en hund och stal aldrig igen ...
    (Hon var förvisso lite äldre än din dotter, och mycket beror ju på personlighet. Det är klart att det är lätt att se det som att maan belönar ett negativt beteende. Men det är ju någonting som slår direkt mot samvetet. Och om det inte funkar att skälla och förbjuda så ...)

Har du satt dig ner med henne och frågat VARFÖR hon tar pengar. Utan att nöja dig med undanglidande svar, eller att hon var sugen på godis.
    På ett eller annat sätt verkar det ju som att hon tycker att hon har "rätt till" dina pengar. Kan ni ha en dialog kring det, så att hon förstår varför det faktiskt spelar roll.
    På många sätt kan hon kanske uppleva ett lugnt men allvarligt samtal som jobbigare än att få fem minuters skäll varje gång hon har snott?

• Anonym (kleptoman?)

Min dotter är 11år och snor som en korp från oss och sina vänner,igår försökte hon gå in på min mans konto!!
    Jag har ringt bup nu och ska skaffa hjälp till henne....
    Men hur långt orkar man??

• Anonym (polis spar)

kan det vara så att hon är kleptoman?
    En kompis mamma ringde polisen å bad att få komma med sitt barn, där fick det veta vad som komma skulle OM det fortsatte.
    Hade det varit mina barn hade jag polisanmält, dock inte talat om att jag visste om att det var de utan gjort det när de lyssnat. Oftast verkar det som att om polisen är inblandad slutar småstölderna, så var det iaf för henne å hennes unge.

Lycka till

• Anonym

Jag snodde också pengar några gånger när jag var liten, en sisådär 8-9 år gammal. Anledningen var för att ett par andra i klassen fått eller snott pengar av sina föräldrar som de sedan gick och köpte godis för på lunchrasten, vilket var förbjudet (man fick ej lämna skolgården). Jag ville höra till de tuffa gänget.
    Det handlade om en tjuga vid några tillfällen under en period men sen kom vi på annat att göra på den långa rasten så det där med att smita och köpa godis var inte coolt längre. Kan det vara något sådant bakom? Finns det kiosk nära skolan?

• Knytets

Jag tog pengar av mina föräldrar när jag var liten, de va till kläder o cigg osv..(var lite äldre än din dotter).... mina föräldrar gjorde ingen spec. åt det annat än att skälla ut mig när dom upptäckte det. Å de hjälpte ju föga eftersom man i den åldern blir bedömd efter vad man har på sig o vad man kan göra. Grupptryck är ju stort när man är yngre.

Skulle jag få detta problem med mina döttrar skulle jag nog se till att gömma undan mina pengar under en period och istället sätta mig ner och prata med dom om att dom kan göra saker hemma för att tjäna ihop mer pengar om dom behöver det.
    Då lär dom sig iaf att pengar är ingenting man bara får utan man får jobba sig till. Jobbar man inte får man heller inte mycket veckopeng.

Sätt upp en lista på ex städa rummet en gång i veckan och bädda sängen varje dag, beroende på ålder så ev plocka undan efter maten, laga middag en dag eller dammsuga eller liknande. Och allting har sitt "pris". Då kan dom ju helt bestämma själva hurvida dom vill ha större eller mindre veckopeng varje vecka. O själv får man lite hjälp i hushållet

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • anzita

Några barn stjäl för att de upplever att de inte"har" eller "får" ---- kanske inte så mycket saker, godis eller mat men uppmärksamhet, acceptans och kärlek. De kompenserar något som fattas.
    Det är inte ens troligt att ditt barn kan förklara för dig VARFÖR hon stjäl.

Jag tycker du kan fundera på hur mycket du lyssnar på ditt barn i vardagen. Berättar hon om sin vardag i skolan, om kompisarna och om vad hon tycker om. Ett barn som känner sig uppskattat o älskat har inte samma behov av att köpa sig uppskattning eller tröst i form av godis & mat eller fina prylar.

Jag säger inte att du och ditt barn har det så, inget är så enkelt. Men ibland kan stölderna vara ett tecken på något helt annat. En bra början är att ha TREVLIGA samtal med varandra. Lyft fram det positiva hos henne i era dagliga pratstunder. Och när du ändå måste tala med henne om hennes stölder, glöm inte att säga att du älskar HENNE men kan aldrig acceptera att hon stjäl av dig.

• Anonym

jag blev nästan glad när jag läste era insändare inte för att era barn stjäl pengar från er utan för jag kände jag är inte ensam
    Har en son som stjäl så fort han få tillfälle vi har gett honom olika straff hotat honom försökt med belöning när han inte tar men ingenting hjälper har varir i kontakt med bup flera gånger men de kan ingenting göra han började när han var 6 och nu är han 12

Svar på tråden Mitt barn stjäl pengar från mig.