• Jessica85

Hur går en Bat Mitzva till?

Jag har en fundering. Det är nämligen så att jag ska på Bat Mitzva i helgen och undrar lite hur det går till hur man ska vara klädd osv.
    Nån som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hur går en Bat Mitzva till?
  • elims

Man får gå klädd precis hur man vill men är det till en mer ortodox synagoga du ska till så skulle jag ändå rekommendera dig att inte ha ärmlöst eller kortkort på dig samt att lämna mobiltelefonen hemma (alt ha den avstängd/på ljudlöst under gudtjänsten).

Har du några fler frågor så säg till!

• huge smile

Testa att googla. Själv har jag ingen aning.

• elims

eh, förutsatte precis att du skulle till synagogan också, men du kanske "bara" ska på festen förresten...?!

På festen är det nog ingen dress code!

• Jessica85

JAg ska på båda..det ska bli jättespännande..jag fick höra att män och kvinnor sitter åtskillda..stämmer det?

• Verodim

BS"D

I ortodoxa och mer traditionellt konservativa synagogor sitter män och kvinnor skilda åt. Om du ska till en mer ortodox synagoga skulle jag föreslå att du inte ha bara armar, urigning och kort kjol. Hoppas du får det trevligt!

• elims

Jessica85

Hoppas du får en trevlig upplevelse!
    Kvinnor och män sitter åtskillda i en traditionell/ortodox synagoga, men på vilket sätt exakt kan skilja sig lite åt beroende på hur synagogan är utformad. Ibland sitter kvinnorna tex på en balkong ovanför männen, i andra fall kan de sitta på samma plan men då skiljs sektionerna åt av ex en tunn spetsgardin.
    Vanligtvis iaf är att det finns två ingångar till de olika sektionerna så man märker helt klart om man har hamnat rätt eller fel när man kliver in (och det är inte pinsamt om man skulle råka gå fel det är bara att ta sig till rätt ingång då istället! )
    Gudtjänsten pågår vanligtvis i ca 2 1/2 timme, men det är först efter 1-1 1/2 timme efter start som bar mitzvapojken får komma fram, då han för första gången ska få läsa ur torahn. Det är en stor grej och efteråt när han är klar så kastar alla godis på honom och sjunger! Och mamman gråter en skvätt över sin duktiga son! Efteråt när allt är klart brukar alla samlas i en tilliggande lokal/rum för att äta kakor och umgås.

Svar på tråden Hur går en Bat Mitzva till?