• Anonym (Orolig)

Varför blöder en vecka efter mensen är slut??

Hej.... Ja är en orolig 19 årig tjej,,, som är mamma till 1 barn på 15 månader... Men ja har en fråga? VArför blöder ja en vecka efter mensen är sluut?? Kan man blöda så?? eller något farligt?? blri man gravid innan mensen eller efter mensen...?? tacksam för svar....

• Svar på tråden Varför blöder en vecka efter mensen är slut??
  • Anonym (ssk)

Blöder du alltid så? Om du har en "vanlig" menscykel så inträffar ägglossningen ca 14 dgr efter mensens första dag. Det blir alltså ca 1 vecka efter att mensen slutat. Det är inte ovanligt att man blöder vi ägglossning, dock inte så mycket som vid mens, utan bara litet grann i några få dagar. Jag själv har nästan alltid en liten blödning vid ägglossning. Det är ännu vanligare hos kvinnor över 25-30år.

• Anonym (ssk)

Glömde svara på din andra fråga. Gravid blir man under ägglossningen. Den inträffar(beroende på din cykel)14dagar efter mensens första dag och alltså även 14 dagar före mensens första dag, vid en menscykel på 28 dagar.

• Anonym (Orolig)

Men inte får man ägglossningen 1 vecka efter mens?? Och ja ahr aldrig blödit en vecka efter mensen tagit slut...... Har alltid gått 1 månad mellan mina.... men just nu börja ja blöda en vecka efter ett uppehåll av min mens.... ja har lite mensväkr.... kan någon hjälpa mej....

• Anonym (ssk)

Om man har en regelbunden menscykel på 28 dagar får man ägglossning 14 dagar efter mensens första dag. Om du har mens i ca en vecka är det alltså sju dagar(1vecka) kvar till du får ägglossningen. Efter ägglossningen är det sedan fjorton dagar kvar till nästa mens dvs 28 dagar(ca 1 månad) mellan varje mens. Det är vanligt att ha lite molande värk under ägglossningen också. Menscykeln kan ändras efter man varit gravid. Jag själv hade t.ex. aldrig blödningar i samband med ägglossning förut men har det nästan alltid nu. Blödningar kan dock ha andra orsaker så om du är orolig boka tid hos BM eller gynekolog för att kolla att du inte har en infektion, eller för att ta cytologprov. lycka till!

Svar på tråden Varför blöder en vecka efter mensen är slut??