• Anonym

Symptom på hjärntumör........

Har ni en radda symptom på hjärntumörer att ta upp?
    Kanske symptom som först tytt på MS, SLE och liknande?

(Hoppas den här tråden kan få vara ifred för medlemmar som skyller allvarligt sjuka för att vara "hypokrondiker", det tillåter vi utbildade läkare att göra i sådana fall, okej?).

Och kanske någon med erfarenhet av en eller flera hjärntumörer, på sig själv eller bara hört om, kan berätta hur det gick sedan och vad som fanns att göra och vad som gjordes?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Symptom på hjärntumör........
  • FoM

Symptomen kan vara lite olika beroende på vilken sida tumören sitter.

• pajas01

min mamma som lider av ms fick försämrad syn på ena ögat.. men de va de ända .. å de va optikern som upptäckte tumören.. han tyckte att nää dina ögon e prima så du ska nog kontakta din läkare för att se om du kanske ahr en hjärntumör.. och ah så va de =((

men allt gick bra

• Anonym

Tack för svaren fram till nu.......

Fick lite fler frågor i huvudet........ kan en människa, alltså har någon själv egna erfarenheter eller hört av från andra, ha neurologiska symptom i flera år och som sedan visat sig vara pga. hjärntumör/- er? Man tycker kanske inte att det borde kunna vara så? Men det kanske är så?
    Man vet ju personer som lidit av EP. i många år och där det till slut fastställdes vara tumör/ tumörer på hjärnan som orsakat EP: n.
    Fast nu tänkte jag inget alls på just EP i min första fråga, utan på andra symtpom som orsakats av tumör(eller flera) på hjärnan.

• FoM

Min mamma hade en hjärntumör. Hennes första symptom var att hon tappade kontrollen över ena armen, den hängde liksom inte med. Sedan spred det sig till benet och vidare till hela kroppen. Hon tappade även talförmågan. Hela förloppet tog 4 månader innan hon dog.

• Anonym

Min väninna fick huvudvärk, en riktigt sprängande, hemsk sådan. Hon trodde själv att det var migrän eller liknande, men en annan väninna hälsade på och insåg att det inte var normalt. Hon var förändrad till sättet.

Hon tvingade iväg vår väninna till sjukhuset där hon vägrade godta förklaringen "migrän", så tillslut kollades det upp. Vilken tur att det var "rätt" person som följde med, som stod på sig.

• 2bmamma

Pappa hade inga symptom alls först sen kom trötthet och lite huvudvärk då och då men absolut inget som gjorde att han eller vi trodde att han var sjuk på så vis. Sedan kom symptomen som gjorde att han/vi sökte läkarvård - han fick svårt att hitta ord och sluddrade lite lätt ibland. Alla var säkra på att det var en stroke... Fick diagnosen hjärntumör samma kväll. Så småningom fick vi veta att det var glioblastom multiforme. Han dog 3 mån efter diagnosen.

• Snuttan79

Min farmor och hennes syster skulle åka och hälsa på övriga syskon i Finland men hon kände sig lite trött och gick till doktorn. Dom la in henne för vidare kontroller och till slut hittade dom två hjärntumörer som satt så dåligt till att det inte gick operera och hon blev kvar på sjukhuset och dog 2-3 månader senare.

En kompis mamma började tappa minnet (hon hade opat hudcancer året före) och det blev bara värre och värre och det konstaterades ganska snabbt att hon hade tre tumörer i huvudet en gick opa bort men inte de andra hon blev bättre en kort stund sen gick det mkt fort men hon levde i nästan 1 år iaf.

Saknar båda väldigt mkt än i dag

• Snuttan79

Jo min farfar hade MS inte för att det har med saken att göra men hade dog nästan prcis ett år efter farmor men det berodde nog på sorgen... jag tror han dog av sorg.
    Det sista han sa till mig var att han ville hem till farmor.... han dog samma kväll....

Saknar honom också oerhört mkt

• Jesslan

Jag trodde jag hade fått en tumör i hjärnan när mitt första barn var 6 månader var innte på röntgen och dylikt.
    Såg dubbelt om jag sneglade åt höger, hade ont i ögat och kände mig konstig i huvudet...Detta visade sig så småningom typ efter 1 1/2 år att jag har MS efterssom CNS sitter i rygg och huvud så är nog många symptom samma det lättaste är att ta kontakt med läkare, får du ingen tid och har konstiga symptom sök akut.

• Maja28

Min sambo fick dålig smak i munnen hade dåligt minne, slutade prata mitt i meningar och glömde bort vad han hade sagt. Sen fick han ett stort epilepsianfall och så upptäktes tumören. 

Svar på tråden Symptom på hjärntumör........