• Häpp

Pappadagarna....

En enkel fråga, tror jag.
    Dom tio pappadagarna som fadern tar ut i samband med förlossningen, ska bonusen vara hemma med oss då? Bonusen bor hos oss vv, men jag har för mig att dom dagarna efter förlossning får första barnet vara på förskolan.

Vill bara veta hur det är. Hoppas någon vet...

• Svar på tråden Pappadagarna....
  • jacklin

Ja första barnet får vara på dagis då. det har mina barn varit

• Häpp

Är det verkligen så? För bonusens mamma har opponerat sig starkt, ja det gör hon mot allt men jag blir så tveksam. Finns det skrivet någonstans?

• blonde redhead
    Häpp skrev 2007-08-24 06:53:05 följande:
    Är det verkligen så? För bonusens mamma har opponerat sig starkt, ja det gör hon mot allt men jag blir så tveksam. Finns det skrivet någonstans?
    Skrivet? Dte avgör man själv helt enkelt. Pappadagarna är till för den nya bebisen och de andra barnen kan gå på dagis om man vill. Vi har dock haft våra barn hemma när han fick syskon, vi tyckte det var viktigt att vi blev en familj och att alla vande sig med den nya familjemedlemmen. Men visst kan ha gå på dagis om ni vill det.
  • Häpp

Bonusen är överexalterad och har otroligt mycket energi, mer än oss iallafall och ser fram emot att bli storebror.
    Ville bara veta om man kan lämna på dagis några timmar eller dagar iallafall, utan att få hans mammas utbrott över sig också.

Tack för svaret

• FrökenKanSjälv

När vi fick syskon så fick man ha de normala tiderna på dagis i 14 dagar efter syskonets födelse. Sedan var man tvungen att gå ner i tid. Men det var vår kommun och det var på stenåldern (alla barnen går i skolan nu). Du kan kolla med er kommun vad som gäller hos er.

Om t.o.m. kommunen inser att storasyskonet kan behöva ha lite normaltillvaro direkt efter födelsen av lillasyskonet så kan det ju knappast vara skadligt för storasyskonet. Försök att vända det åt det hållet istället när ni pratar med mamman. Alltså att det är en stor omställning för barnet och att han behöver få ha kvar lite av sina rutiner för att det ska bli så bra som möjligt för honom.

Svar på tråden Pappadagarna....