• Karamellfabriken

Borra hål i köksluckorna - HJÄLP!

Vi ska montera ett IKEA-kök och borra hål för skåpsknopparna.
    Hur gör man för att laminatet inte ska "fläkas upp"? Hur får man fina jämna hål?
    Jag har provat allt; tejpat fram och baksida innan jag borrat, borrat med litet borr först och ett större sedan.
    Det blir ändå inte bra.
    Snälla hjälp!

• Svar på tråden Borra hål i köksluckorna - HJÄLP!
  • MartinaW

Vi borrade efter en speciell mall, så det blev rakt

• Karamellfabriken

Var hittar man en sådan mall, eller gjorde ni den själva?

• triixi

När man köper knoppar/handtag från ikea så finns mallen på baksidan av förpackningen om jag inte minns helt galet.

Nova ska bli storasyster!
  • MartinaW

Alla som säljer kök säljer sådana, gjorda av plast, man kan justera beroende på längden på hantagen. Jättebra

• annne

Borra från utsidan och in. Då fläks det bara upp på insidan = syns inte. Dessutom täcker skruven och handtaget det mesta.

Jag har nyligen satt handtag i vårt nya kök och det var inte kul.. Snett och vint lite här och var, men det syns som tur är inte med blotta ögat.. Efter att ha gjort rätt många kom jag på att man skulle ju gjort en mall. Jag mätta och ritade på ett papper och la på, det gick mycket bättre!

• sugen

Hallå! Man köper denne mall på ikea! Det är en orange liten skiva med en vinkel som hjälper att till så knopparna hamnar lika mm lycka till

• Miss Lau

Jag borrade våra Ikea luckor helt utan problem. Mätte först med den oranga plastgrejen och märke upp. Sen borrade jag från framsidan och bak, utan att tejpa. Det lilla som fläktes upp gjorde det då på baksidan, och det täcktes av skruvhuvudet.

• Karamellfabriken

Tack snälla ni för era svar !
    Får väl leta efter mallen på IKEA, den verkar ju vara bra.
    Vilken sorts borr använder man, träborr?

Svar på tråden Borra hål i köksluckorna - HJÄLP!