• Angel73

Hur känns åderbrock?

Undrar hur det känns innan man får åderbrock ?
    Har ont och känner ett tryck strax ovanför knät, är väldigt obehagligt kan det vara början på ett åderbrock?
    Någon som vet hur stödstrumpor hjälper? Ska ju minska risken för åderbrock men hur då?

• Svar på tråden Hur känns åderbrock?
  • Angel73

puffar*** Ingen som vet?

• Tina9

Mina åderbråck känns inte, men jag rekommenderar att du skaffar ett par stödstrumpor. De har varit guld värda om jag tex åkt bil längre än någon timme.

• Dag o natt

Jag har ett på benet o har haft i ca 10 år. Det känns inget alls.

• Barnplaneten

Innan mina kom så gjorde det ont, det kändes som jag hade blåmärken under huden ungefär. Tänk på att om åderbråcken sitter ovan knät behöver du stayups alternativt hela strumpbyxor inte de korta som går under knät. Anledningen till att jag säger detta är att jag blev felrekomenderad vilket resulterade i ännu värre åderbråck ovan knät.

• PrickenoGrodan

Fick mina första åderbråck i tonåren, opererad ett par gånger. Mina åderbråck har bara börjat som synliga blå kärl som sedan blir större och mer synliga och till slut bubbliga. För mig har det aldrig gjort ont men ibland känner man sig svullen/trött i benen. Däremot så kliade ett av åderbråcken precis innan operationen så det var skönt att bli av med dem.

Stödstrumpor hjälper till så att blodet inte stannar i benen. Det som händer vid åderbråck är ju att venerna och dess klaffar blir slappa/inte fungerar som det ska. Så när blodet ska tillbaka till hjärtat orkar inte venklaffarna få upp allt blod utan lite stannar kvar och ger buliga ben. Stödstrumpan trycker ihop benet så att blodet lättare åker upp.
    Ett annat tips som minskar åderbråck är att träna, vältränade vader är super för att minska lite på åderbråcken.

Dessutom är det ju bra om man inte väger för mycket, vilket inte är så lätt när man är gravid.

• Angel73

Tack för infon lilla pricken

Svar på tråden Hur känns åderbrock?