• stardream

Varför har jag så ont i halsen?

Jag mår riktigt dåligt, och har inte fått i mig någon mat på tre dagar. Jag kan inte ens äta filmjölk. i dag tvingade jag i mig en mosad banan, för jag var så fruktansvärt hungrig.
    Jag var hos vårdcentralen i går, och de kunde inte ta något "halsflusstest" för jag är så känslig i halsen. Jag fick iallfall kåvepenin som jag ska äta två ggr om dagen...lättare sagt än gjort, för det gör så fruktansvärt ont att svälja. jag kan inte ens sova, för jag vaknar konstant av smärtan. Min hals hade varit mildare om jag hade haft rakblad i den

Kan verkligen en vanlig halsinfektion göra så är ont?? hur länge har man ont? Finns det några " huskurer?" Vad kan man äta?
    Jag har ingen feber, eller snuva, men jag har förrutom en illröd hals även jätteont på utsidan av halsen, och det känns som två smärsamma "knölar" på vardera sida. Är det någon som har haft något liknande? Vad berodde det på?

• Svar på tråden Varför har jag så ont i halsen?
  • Black pearl
    stardream skrev 2007-08-24 10:45:42 följande:
    Jag mår riktigt dåligt, och har inte fått i mig någon mat på tre dagar. Jag kan inte ens äta filmjölk. i dag tvingade jag i mig en mosad banan, för jag var så fruktansvärt hungrig.Jag var hos vårdcentralen i går, och de kunde inte ta något "halsflusstest" för jag är så känslig i halsen. Jag fick iallfall kåvepenin som jag ska äta två ggr om dagen...lättare sagt än gjort, för det gör så fruktansvärt ont att svälja. jag kan inte ens sova, för jag vaknar konstant av smärtan. Min hals hade varit mildare om jag hade haft rakblad i denKan verkligen en vanlig halsinfektion göra så är ont?? hur länge har man ont? Finns det några " huskurer?" Vad kan man äta?Jag har ingen feber, eller snuva, men jag har förrutom en illröd hals även jätteont på utsidan av halsen, och det känns som två smärsamma "knölar" på vardera sida. Är det någon som har haft något liknande? Vad berodde det på?
    Bensokain är bra.Lite bedövande.Finns rec fritt på apotek.har ätit det.Annars finns ju Bafucin.
  • t h o w e

antingen kanske körtelfeber eller halsfluss.
    Körtelfeber gör så att du får febertoppar osv.. de flesta körtlarna i kroppen svullnar upp och för mig var det nästan omöjligt att svälja..

• Zenobia

Ett tips då du inte äter så mycke och det, risken är stor för beläggningar på tunga och det. För man blir så torr i munnen. Är att försöka dricka uppvispat bubbelvatten. För det slipar tungan och håller bakterierna nere.

Försök sen få i dig som blåbärsoppa,nyponsoppa. För det är c-vitamin och ger mättande. Sen saft är bra att dricka också bra att dricka.

• stardream

Tack för alla svar :)

Bafucin testar jag, men det hjälper verkligen ingenting, sedan fick jag utskrivet andolex, för jag har sådanna besvär, man ska gurgla det, men jag kan inte gurgla ens, utan det bara rinner ner i halsen och jag tvingas då att svälja det, för jag hinner inte spotta ut det, och detta i sin tur gör att jag nästan kräks....och DET gör ont!

Jag ska testa att få i mig lite nyponsoppa, Beläggningar har jag massor långt ner i svalget, ska testa tipset med bubbelvatten med...

• mirakelmamma

Usch, stackars dig det är sååå rackarns jobbigt när man har så ont i halsen. Jag vet. Ät mycket isglass. Det brukar jag göra när jag har halsinfektioner. Försök att få i dig alvedon, det lindrar ju smärtan lite det också. Det finns ju stolpiller om du har svårt att svälja. Soppa av alla sorter brukar funka för mig, nypon och blåbär. Du kan ju testa lite matigare soppor men låta bli att äta grönsakerna om det är jobbigt att svälja.

• Black pearl
    stardream skrev 2007-08-24 11:19:29 följande:
    Tack för alla svar :)Bafucin testar jag, men det hjälper verkligen ingenting, sedan fick jag utskrivet andolex, för jag har sådanna besvär, man ska gurgla det, men jag kan inte gurgla ens, utan det bara rinner ner i halsen och jag tvingas då att svälja det, för jag hinner inte spotta ut det, och detta i sin tur gör att jag nästan kräks....och DET gör ont!Jag ska testa att få i mig lite nyponsoppa, Beläggningar har jag massor långt ner i svalget, ska testa tipset med bubbelvatten med...
    Hm Alvedon brustablett i varmt vatten inte gott men lindrar
  • happy bunny

Får du inte ned kåvepeninet så tycker jag att du ska kontakta vårdcentralen igen. Vet inte men det kanske finns flytande eller suppar även för vuxna.

• stardream

Tack alla som bryr sig om mig! Verkligen jättesnällt av er!

Jag har med mycket tvång lyckats få i mig kåvepeninet, och nu även lite nyponsoppa...svider som eld, men jag är iaf inte utsvulten nu.
    ska be sambon köpa lite alvedon brus till mig när han kommer från jobbet

Ska lägga mig och vila lite nu

Tack återigen för alla svar!

• beEMbe

Min sambo hade så ont i våras. Det fanns inget att göra sa läkaren men att de kunde göra ondare än halsfluss och körtelfeber.

• stardream
    beEMbe skrev 2007-08-24 12:27:26 följande:
    Min sambo hade så ont i våras. Det fanns inget att göra sa läkaren men att de kunde göra ondare än halsfluss och körtelfeber.
    Jag förstår honom! Hur länge hade han detta?
  • beEMbe

i 4-5 dagar och han brukar inte klaga, men denna gång hade han så ont så han till ochmed gick till läkaren och det är 1 på 7 år han går till en doktor pågrund av smärta.

Ska tillägga att han e snickare så han har haft ont många gånger pågrund av jobbet.

Jag hoppas du snart blir frisk och att det inte är samma som han hade.

• Heaven81

Halsböld??
    Jag fick halsböld en gång eller rättare sagt 4gånger fick tillbaka den!
    Gjorde något fruktansvärt ONT!
    Kunde inte äta och dricka o fick ligga o spotta ut mitt saliv när det var som värst!
    Gick inte att svälja pga att det gjorde så ont!
    Opererade bort halsmandlarna till slut.

Ska se om jag kan länka om det nu då=)

www.vardguiden.se/Article.asp

• stardream
    Heaven81 skrev 2007-08-24 15:37:53 följande:
    Halsböld??Jag fick halsböld en gång eller rättare sagt 4gånger fick tillbaka den!Gjorde något fruktansvärt ONT!Kunde inte äta och dricka o fick ligga o spotta ut mitt saliv när det var som värst!Gick inte att svälja pga att det gjorde så ont!Opererade bort halsmandlarna till slut.Ska se om jag kan länka om det nu då=)www.vardguiden.se/Article.asp
    Precis så känns det för mig! I natt kunde jag inte annat än att ligga och spotta saliv...

Hur såg det ut på utsidan av halsen när du hade halsbölden? syntes det utanpå? fick du pencillin i början?
  • Heaven81
    stardream skrev 2007-08-24 15:59:59 följande:
    Precis så känns det för mig! I natt kunde jag inte annat än att ligga och spotta saliv...Hur såg det ut på utsidan av halsen när du hade halsbölden? syntes det utanpå? fick du pencillin i början?
    Kommer inte ihåg hur det såg ut inutå eller utanpå, har kanske förträngt det hehe.. nä men det är några år sen nu. kommer ihåg att jag hade svårt o gapa också.
    Fick remiss från vårdc. till öron.näsa.hals på sjukhuset och där skar de upp bölden så varet och det kunde rinna ut, sen fick jag medicin men kommer inte ihåg vad. men bölden kom ju tillbaka på mig ialla fall (brukar den inte göra sa de) och 4:e gången de skar upp den så bestämdes en tid för operation för att ta bort halsmandlarna.
    Men usch o fy gick med det där några månader och gick ner över 10kg och hungrig som en varg var man också
    Har du varit på vårdcentralen? Vad har de sagt?
    Hoppas det ordnar sig för dig snart!
  • stardream

Tackför alla svar!
    jag har börjat må lite bättre nu, kan iallafall äta annat än flytande...Dock inte helt frisk ännu, har fortfarande ont och så, men inte panikartat ont som tidigare.

Svar på tråden Varför har jag så ont i halsen?