• Sockerpiller

När bara en tupplur om dagen?

Så väldigt nyfiken på när era barn gick över till att sova bara 1 tupplur per dag och hur det gick till? Själva har vi länge haft 2 tuppisar per dag, en på ca 9:30-11 och en på ca 15:30-16 (vaknar runt 06 och somnar ca 19:30), men nu är det ingen ordning längre (sonen är 13 mån)! Nu känns det som att det är dags för lite nya rutiner!

• Svar på tråden När bara en tupplur om dagen?
  • Puff Mummy

Vi började när barnen var 11 månader och var svåra att lägga för förmiddagsvilan. Nu (15 mån) sover de fr 10:30-13:00, ibland lite längre till och med. Ibland när de har sovit lite längre på morgnarna (vanligtvis vaknar de 06:00) lägger jag dem vid 11:00. När man byter schema sådär gäller det helt enkelt att hålla dem vakna lite längre, så det krävs att man är lite påhittig och aktiv den sista timmen annars blir det lätt lite gnälligt. För oss gick det väldigt snabbt att vänja dem vid en tupplur istället för två. För mig var det också superskönt att få en längre paus mitt på dagen. Lycka till!

• brillis

det beror ju på hur barnet är på dagen.
    försök att dra på sov tiden till typ 12 13 tiden.
    blir lättare att få barnet att vara vaken.
    jag gjorde så att min son sover från 12 till 14..
    gick jätte bra och han var pigg och alert när han vaknade.
    och somnade sen igen kl 19.

• Twillan

Vi gick över till en gång per dag när han var 9 månader och det har funkat bra. Han är snart 14 månader och sover fortfarande en gång per dag. Nu försöker vi bara styra in det så att det ska bli vid den tid som han så småningom ska vila på dagis, dvs vid 12-tiden i vårt fall. Helst vill han sova lite tidigare om han får bestämma själv!

Dottern började sove en gång per dag när hon var drygt 10 månader.

• Samach

Började sova en gång per dag när hon var ca 13 månader, var nästan omöjlig att få att sova på eftermiddagen, så då började vi hoppa över det. Sover nu ca 12-14.

• Mumu

Jaaa, när var det? Nån gång mellan 1½ och två år. Inte förrän han började på dagis vid två år så blev det riktigt regelbundet med bara en tupplur.

Bäst just nu: Barn som sover hela nätterna!
  • emson

straxt innan ett ändrade vi till en sovstund om dagen. Det tog en-två veckor innan det fungerade bra. Han var supertrött om kvällarna och gnällig. Då sa jag att vi får låta honom sova två gånger igen. Men då vägrade han somna istället under några dagar och sov självmant bara en gång sedan dess har det fungerat. Härliga ungar!!!!

• Tant Green

Vid 13 månader. Då började eftermiddagsluren bli allt senare och det var jättesvårt att få henne att sova på kvällen, så då kämpade vi ett tag för att hålla henne vaken till efter lunch (det blev tidiga luncher ibland ), men det gick rätt fort att få in den vanan.

• Noklen

Moa var ca 11 månader.

♥Moa 051020♥
  • Tolvan

När hon var mellan 10-11 mån. Somnar vid 12-tiden och sover då 1-2 timmar. Hon lägger sig vid 19-tiden och sover till 7-8 på morgonen med välling vid 4-5 tiden.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Sen ca 11mån har sonen sovit 1gång per dag vid ca12.30 tiden.sover mellan 1-2h Lägger sig kl20.30.

• Xeroina

mellan 13 och 14 månader gick det hyfsat lätt att bara sova 1gång om dagen för våran son.

Svar på tråden När bara en tupplur om dagen?