får man äta gravad lax som gravid!?
Känns lite pinsamt att fråga men hört att man inte får äta vissa fiskar när man är gravid. Får man äta gravad lax?!
Känns lite pinsamt att fråga men hört att man inte får äta vissa fiskar när man är gravid. Får man äta gravad lax?!
"Får"? Ja det får du, det är ingen som bestämmer över dig. Sedan att Livsmedelsverket inte rekommenderar just gravad lax till gravida är en annan sak. Men man väljer själv om man vill följa rekommendationerna eller inte. Kolla mer på www.slv.se
Tack!
VARFÖR väljer man att vara anonym i en sådan här fråga? Eller ja, jag förstår TS att du vill vara anonym eftersom du kanske inte vill att någon du känner ska få reda på att du är gravid... men att svara anonymt på frågan... det förstår jag inte. Förlåt, det var lite OT.
de är rekomenderat å inte äta gravad lax å så men om du verkligen är sugen så kan du ju ta en liten smakbit iaf men i en måttlig mängd=)
varför jag väljer att vara anonym är för att min make finns här på familjeliv,och han vet inte att jag är gravid än! så jag hade tänkt och överasska honom med en liten middag,och han älskar gravad lax. så undrade därför om som gravid fick äta det!
Tycker inte du ska äta det. Kör kokt istället
Och lycka till med middagen!
pluss att jag känner mig så dum att fråga! så det var av två olika orsaker!
Ok! i ungen går lika bra som kokt?!
Men hallå där!!
Man FÅR ÄTA GRAVAD LAX om man har gravat den själv och den är nygravad. Det är lätt att grava lax själv och det gjorde jag förrförra julen och tänker göra i jul igen så jag inte blir utan den!
Ugnsbakad lax äter jag och jag är gravid. Är lite osäker på gravad...min man som är läkare tycker jag inte ska äta det.
Sara Li skrev 2007-08-24 12:24:03 följande:
Susanne N skrev 2007-08-24 12:24:37 följande:
Om den gravade laxen har varit fryst i minst 5 dagar så får man äta. För då har eventuella bakterier dött.
Fisk och skaldjur
Listeria kan finnas i små mängder på gravad och rökt fisk. Om bakterien får tillfälle att föröka sig, som i vakuumförpackad vara med flera veckors hållbarhet, kan halterna med tiden bli avsevärda om förvaringstemperaturen inte hålls vid den rekommenderade max +4°C. Observera att listeria inte störs av atmosfären i vakuumförpackningen. Vakuumförpackning används för att minska växt av "förskämningsbakterier" och därmed förlänga produktens hållbarhet. Nyrökt fisk är en betydligt säkrare produkt.
För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter. Råa obehandlade livsmedel utgör dock alltid i sig en viss risk för skadliga bakterier, virus eller parasiter även om de i första hand drabbar modern, inte fostret. Till den kategorin hör speciellt skaldjur, framförallt musslor, t.ex. ostron, de ansamlar bakterier och virus. Vanlig inlagd sill är riskfri (sur miljö).