• evanill

Vad för slags "kontrakt" när man tar hem en häst på prov??

Har idag varit och tittat på en bloding som jag funderar på att köpa. Ägarinnan har gått med på att jag har honom på prov först, 1 månad. Hon är 10 år yngre än mig, så jag känner att jag måste kolla upp lite själv ang det juridiska. Jag anser att vi måste upprätta nåt slags kontrakt, el iaf nåt papper där det står vad vi bestämt, med underskrifter osv. Har kollat lite vad som gäller vid köp, men hur gör man när det gäller prövotid????
    Ngn som har en aning??

• Svar på tråden Vad för slags "kontrakt" när man tar hem en häst på prov??
  • Atta

Man kan väl skriva ett själv som båda får skriva under och att man får ett varsitt ex av. Det finns ju köpeavtal som man kan köpa, vet ej om det står i den om provtid.

• evanill

Hej! Nä, det finns inte med nåt om prövotid i ett vanl köpekontrakt. Vad är det som gäller under prövotiden, köpare-säljare? vad ska det stå på pappret?

• Atta

Du kan ju alltid skriva ett utifrån din säkerhet. Sen är det ju upp till säljaren om hon tycker likadant.
    Ta med allt som du tycker är viktigt. Vad du vill ha för garantier för att du ska kunna lämna tillbaka om det inte funkar.
    Viktigt är väl hur det blir med försäkring under tiden, vem som står för den. Veterinär besikta även innan provtiden.

• evanill

ok, tack! Det var precis det där jag undrade över! Då kan jag väl inte behöva ombesikta då om jag köper hästen?

• gothia

Du kan ta hästen en månad med fodervärdsavtal och sedan bestämma om du ska köpa eller inte. Brukar vara säkrare än krångliga provmånader och öppet köp osv. Finns färdiga att köpa på dom flesta hästaffärer.

• Atta

Det tycker jag du inte behöver göra.

• Fighter

Använd ett köpekontrakt, gör tillägg om prövotid.

• popcornplaya

Du får väll bestämma själv hur du vill ha det men det vanliga är väll att ägaren fortfarande står för försäkringen uder prövotiden men om det händer nått med hästen får du betala mellanskillnaden. Och sen får man väll bestämma att du har din fulla rätt att lämna tillbaks hästen efter den månaden men att även ägaren har rätt att vägra dig att köpa hästen efter månadens slut om hon inte tyckte det funkade med dig å hästen.

• evanill

Ja, det låter bra det. Tack!

Svar på tråden Vad för slags "kontrakt" när man tar hem en häst på prov??