• eleena

Förr i tiden... Berätta dina gamla Internet-minnen

Jag kommer ihåg första gången jag chattade. Det var nästan exakt nio år sedan, men det känns som en evighet.

Jag hade sökt på altavista efter en adress till en chat och kommit fram till att prova på passagen. Tog mig ett bra tag att lista ut hur det funkade, man var ju tvungen att trycka på uppdatera-knappen för att kunna se vad andra skrev!

Sen på msn.com var det mest bara sex-chattar. Där fick man skapa sitt eget chatroom (om man ville) och ha bry med att slippa slemmon som messade privat...

Haha! Once upon a time on Internet... Känner mig gammal! Inget ser ut som det gjorde då! Nu är ju till och med Hotmail helt och hållet annorlunda...

• Svar på tråden Förr i tiden... Berätta dina gamla Internet-minnen
  • hatemachine

Jag hade en gammal 486, satt i Expressens "sting"-bbs eller vad den hette. Fattade inte så mycket. '95 fick farsan en pentium 100mhz, och jag blev kung bland kompisarna. Började lira onlinespel tills det att counterstrike gjorde entré och min dator inte klarade av det. Fem år senare hade jag samma dator och var inte längre kungen.

• jlhm

Kommer ihåg hur jag kopplade up SEB till Internet i augusti 1992. Det blev den första svenska bank (är ganska säker på att SEB var först)) som fick Internet förbindelse men endast med mail och news eftersom det var en uppringd förbindelse till Tele 2 (hmm hade Tele 2 ett annat namn då, kommer inte ihåg).

Så jag kan skryta med att jag har skickat det första Internet mailet från en svensk bank. Jag skickade mailet till mig själv genom att "studsa" det på en server hos Tele 2.

En kollega till mig registrerade seb.se men det tyckte bankledningen inte om eftersom namnet skulle vara sebanken.se. Att vi försökte förklara att flesta sa S-E-B och att seb.se var bra och kort hjälpte inte så det vara bara att ändra. Några år senare så beslutade ledningen att namnet skulle vara SEB så då fick de gå en ny runda för att få tillbaka seb.se igen.

• cDk3r

Mumma IRC '95 med 14.4 modem var grejjer det.
    Andra trevliga saker var att lira duke nukem, DooM1&2, quake, redalert peer2peer med 28.8 modem under 90 talet. När Telia sedan lanserade ADSL så var Karlstad en av pilotorterna, med 0,5Mbps under huven var man kung.

• Cavatine

Jag minns att jag fattade hur jag skulle göra för att koppla upp mig på internet, men sen var det stopp. Skrev in adressen jag ville komma till (oftast passagen-chat) och tryckte frenetiskt på reload-knappen, som var den som verkade mest trolig att ta mig någonstans.

Efter lång tid av ledsamhet över att mitt internet inte verkade fungera visade en kille i skolan mig att det var ENTER jag skulle trycka på.

Usch, vad jag skäms när jag skriver det här....

• FruMansour

Jag började chatta för 10 år sedan... lite på Aftonbladet först. Byggde upp en hel bekantskapskrets med vänner, intriger såsom otrohet skitsnack osv. Helt sjukt. Helt internetberoende. Behövde ju inte lämna databordet eftersom jag nästan hade allt inne på chatten.

Hade ett förhållande IRL som såklart inte höll. När vi separerade så tappad jag även internet vilket jag tyckte var skönt faktist.

För några år sen så var jag alltid inne på Yahoo och chattade med deras messenger..... Träffade en kille som jag började prata med från USA och han flög över hit för att hälsa på en vecka... Hmhm Man är ju inte riktigt klok. Men det var under en tid då jag inte hade nått att förlora så det spelade ingen roll. Det gick hur som helst bra även om han inte var MrRight.

• FruMansour

Kan tillägga att min första kontakt med datorer var vår Vic20 (Med reservation för stavningen) Wic kanske??)

• TheHoff

Ja den gamla goda tiden? Hmm var inte så kul när internet kopla ner bara för att någon ringde hem till en (fel kopplat) eller när man satt å försökte ladda ner nya barnor till duke-nukem, å farssan kommer in å säger "du får koppla ner nu jag ska ringa ett samtal"
    Jaha... tack... jag har ju försökt ladda ner den här satans skiten i över en timma nu den e ju trots allt nästan en megg stor.
    Sen hadde vi ju förstås kul med alla gamla disketer med, ja jag sa disketer, kommer ni ihåg denna mytomspunna forntids relik?
    Inte så kul när man laddar in den 14'e disketten av sim-citty 2000 som man har pirat kopierat hemma hos en klass kompis på lunch rasten, och upp täcker att denna sista disket är skadad.

Tack gode gud att det fins porr på internet annars hadde nog tiden med basik skriptade html fortfarnade varigt här, och dailupp modem.

• Venna

Jag minns på högstadiet när vi fick en riktig färgdator. Hur häftigt som helst! Innan hade vi haft compisdatorer där allt vara svart och grönt, och det enda vi egentligen kunde använda dem till var att spela worm

Men när de nya datorerna kom (jag tror att det var 2-3 st) så var det högtidligt må ni tro! Bara två elever åt gången fick lov att vara i datasalen. Under uppsikt av lärare naturligtvis!

Iallafall, så fick jag och min bästa kompis gå in och sätta oss vid varsin dator och läraren instruerade henne någonting medan jag satt och väntade. Hon skrev någonting på datorn och VIPS, så ploppade det upp något på min skärm! Då hade hon skickat ett mail till mig Alla var helt fascinerade hur det kunde fungera. Att hon skrev en sak på sin dator, men det syntes på min skärm. Märkligt!

• Cavatine

när jag gick i sjuan 93-94 och hade datakunskap så var höjdpunkten på lektionen att se om vi lyckats spara det vi sysslat med eller inte. Läraren mässade att han i slutet av timmen skulle bryta strömmen och sedan fick vi vänta tills nästa lektion innan vi fick veta om vi sparat ordentligt. Spänning på hög nivå!

En gång kom skrivmaskinsläraren (haha, man hade "skrivmaskinslära" i skolan!) och kollade så vi använde korrekt fingersättning.

• Fru Kirta

Jag chattade för första gången någon gång i slutet av 1995. Gick en mediautbildning efter gymnasiet och vår skola var väldigt tidig med internet. Kommer ihåg när vi lärde oss att använda e-post och hur coolt det var Någon hittade även ett ställe på nätet, där man kunde skicka virtuella blommor till varandra. Det var helt otroligt! LOL
    Alla i skolan började chatta på world chat och vi invaderade datarummet alla kvällar. Jag tror att alkoholkonsumtionen gick faktiskt ner ett tag och det var kanske bra det World Chat var ett amerikanskt 3D-chat, där man kunde välja sin egen avatar och går runt i olika rum.

Jag träffade min man på nätet under våren 1996 och när jag åkte hem från skolan på helgerna, skulle vi hålla kontakten med e-post. Min pappa hade (som alla andra på den tiden) väldigt primivit e-postprogram och modemuppkoppling, som kostade skjortan att använda på dagtid. Då lärde jag mig skriva snabbt och det har jag nytta av än idag

• cheber

BBS:er höll jag på med en del, dock alltför länge sedan för att jag ska komma ihåg något speciellt.
    Jag kom ihåg min första kontakt med Internet. Då var det med någon speciell portal från IDG, dvs inte "riktiga" Internet. T.ex. som AOL hade för i tiden.

Modemtiden minns jag mycket väl. Vid ett flertal gånger blev telefonräkningen flera tusen till morsans förskräckelse. Dock minns jag inte direkt att Internet var segt med modem, man var väl van och hemsidor hade inte lika mycket innehåll.

På högstadiet (10 år sedan) stannade jag ofta kvar i skolan till 21 och spelade MUD. Det var flera som var kvar och spelade, var väl 4-5 personer. Tänk att man kunde bli så beroende av textspel.
    Duke Nukem spelade jag en hel del över modem.

Jag skaffade "kabeltvinternet" så fort det blev tillgängligt (från UPC), det var då ADSL var ovanligt tom i storstäderna. Jag kom ihåg att jag tyckte det var otroligt att man kunde få Internet genom kabeltv.

• eleena

Kommer ihåg när man satt och ringde upp med modemet som tjöt om och om igen, ifall man kopplats ner och något inte riktigt funkade... Det tjöt och tjöt och det var lika spännande varje gång att se om det funkade denna gången, nähä... nu då... Kunde hålla på i tio minuter utan att det ville koppla upp ordentligt. Oftast hände ju detta mitt i en intressant chat eller nått så arg blev man.

Svar på tråden Förr i tiden... Berätta dina gamla Internet-minnen