Odense Nougat?
Är det någon som har recept på hemgjord mjuk nougat = ett recept som blir ungefar som Odense Nougat?
Är det någon som har recept på hemgjord mjuk nougat = ett recept som blir ungefar som Odense Nougat?
*puffar upp* Vill också veta!
Åh, är det verkligen någon som vet det? Det är ju livsviktig information i så fall! *Slickar mig om munnen*
Puffar upp tråden!
Vill också gärna veta..
Skulle oxå vilja ha recept på det, så hoppas att nån har det
Tror att det här blir som Odenses, har inte provat själv dock
Mjuk nougat
Nougat skall köras i matberedare eller mixer länge. Först blir massan smulig, sedan hård och efter ca 10 min mjuk och oljig. Då är den färdig att blanda med smält choklad.
Det här behövs till ca 75 st:
150 g hasselnötskärnor
3 dl florsocker
200 g ljus choklad
små pappersformar
Gör så här:
Sätt ugnen på 225 °C. Lägg ut nötkärnorna på en plåt och rosta dem i ugnen ca 5 min. Lägg dem i en handduk och gnid av de tunna bruna skalen.
Kör nötterna tillsammans med florsocker i matberedare 10-15 min tills massan är mjuk och oljig.
Smält chokladen i vattenbad. Häll ner den i nougatmassan och blanda väl. Häll upp i små knäckformar som ställs i kylen.
Kara Haxvral, du ar en parla! Ska genast testa!
Jag måste bara berätta att jag gjorde denna nougat och den blev fantastiskt god.
Det var lite meckigt när man skulle köra i matberedaren för det fastnade lite i kanterna så man fick stanna och putta ner.
Sen får man köra tills det blir en slät oljig massa o det tar en stund.
Men vad smarrigt, som en blandning mellan Nötcreme och Guldnougat.
Testa!!
mmmmm det låter gott!
Mmmm, det låter verkligen jättegott!
Typiskt bara att jag bara har en pytteliten minimixer... får testa att bara ta en tredjedel av alla ingredienser och se om det får plats i den