äe det farligt att dricka 1-2 glas vin vid amning
min son är 5 mån gammal, ska grilla ikväll o är sugen på lite vin till maten, men är väldigt osäker.....
min son är 5 mån gammal, ska grilla ikväll o är sugen på lite vin till maten, men är väldigt osäker.....
nej det är inte farligt
alkoholfritt vin finns som faktiskt är gott - kommer förstås inte på några namn...
Ja - jag hade sagt att även lite vin är (eller rättare sagt kan vara) skadligt och varför chansa - det är iallafall min inställning...
Ha en trevlig kväll!
Allt gott
Dricker inte själv, eftersom jag ammar och skulle aldrig rekomendera nån annan att göra det.
Men har några kompisar som drack lite vin när de ammade och det hände faktiskt ingenting. Deras barn är friska o fina :)
www.svd.se:
TV4:s program Kalla Fakta lät Rättsmedicinalverket i Linköping testa bröstmjölk från en kvinna som druckit två glas vin. Mjölken innehöll mellan 0,3 och 0,5 promille alkohol, vilket är mindre än läsken 7-up light som innehåller 0,6 promille. Testet visar också att mjölk med 0,3 till 0,6 promille alkohol inte ger någon spårbar alkoholhalt i det ammande barnets blod.
www.svd.se:
TV4:s program Kalla Fakta lät Rättsmedicinalverket i Linköping testa bröstmjölk från en kvinna som druckit två glas vin. Mjölken innehöll mellan 0,3 och 0,5 promille alkohol, vilket är mindre än läsken 7-up light som innehåller 0,6 promille. Testet visar också att mjölk med 0,3 till 0,6 promille alkohol inte ger någon spårbar alkoholhalt i det ammande barnets blod.
Andelen alkohol som går ut i mjölken är mindre än den som går ut i blodet. (har man en promille i blodet så är man rätt bra i gasen) Det är alltså mikroskopiskt lite i mjölken.
Själv har jag tagit ett glas vin eller en öl direkt efter jag har ammat och det har absolut inte märkts någonting på min underbara dotter!
Ta dig du lite vin, det kommer inte att påverka ditt barn ett smack.
Tack kalmarmamman för faktan. Det känns alltid lättare att förklara för de som undrar vad man håller på med när man har exakta siffror!
mmm, är sugen, ska sitta på terassen ikväll och grilla, kanske blir sista gången den här sommaren, är lite nojjig bara...
det behöver du inte vara. njut!!
Jag tycker att det finns gränser för "varför chansa-attityden". Om man ska tillämpa den på allt så får man ganska snart ett begränsat liv där man inte törs gå utanför dörren. Det är farligt och det finns till och med en diagnos för den typen av irrationell rädsla. Som flera ovan har påpekat är andelen alkohol som finns i bröstmjölken mikroskopiskt liten när man har druckit ett eller ett par glas vin, mindre än vad det är i t.ex. läsk eller juice.
Så drick du lite vin det mår du säkert bra av!
ps. Att bli berusad när man har hand om ett barn är å andra sidan en dålig idé, oavsett om man ammar eller ger flaska.
Livsmedelsverket ska ju ändra sina rekommendationer från avhållsamhet till måttlighet och 1-2 glas är ju ett måttligt alkoholintag!
Det som är farligt är att dricka så mycket att man missar träffsäkerheten i när man tar hand om barnet - rekommendationen är t ex att inte ha barnet i samma säng om man har druckit alkohol.
1-2 glas vin till maten gör nog inte att man tappar barnet, men jag tog det väldigt lugnt första gångerna ändå - tålde ingenting efter mer än ett och ett halvt år utan någon alkohol alls.
U
Tycker fortfarande är dumt att chansa, tänk om de ändrar sina studier om några år och inser att just det man ska ju inte blanda alkohol men ammning eller grav...
Klart att du kan unna dig ett glas vin. Men undvik amma timmarna efteråt. Pumpa innan och ge det sedan på flaska (om han tar det) och släng det som du pumpar ut efter vinet.
Man behöver inte pumpa ut o slänga mjölk. Vill man inte amma med vin i kroppen väntar man tills man är nykter. Alkohol lagras inte i tuttarna.
Vad jag har hört och läst så kan man mycket väl dricka en öl eller ett glas vin. Man kan ju vara så duktigt att planera in det så det inte kommer i bröstmjölken.
Om du dricker alkohol direkt efter att du ammat så hinner det förbrännas innan barnet ska ammas igen och finns då inte i bröstmjölken.
Du kan dricka dej redlös och ändå amma, bröstmjölken får samma promillehalt som blodet och vid tex 2 promille är du VÄLDIGT full, men att dricka något med 2 promille alkohol i är väldigt lite. Däremot är man väl knappast särskilt lämpad att ta hand om en bebis när man druckit så mycket, men 1-2 glas vin skulle jag iaf kunna dricka med gott samvete, men ungefär där drar jag nog gränsen när jag har ansvar för barn/bebis.