alla ruvare, hur räknar man?
vilken dag är dag 1? samma dag som insättningen skett eller dagen efter?
vilken dag är dag 1? samma dag som insättningen skett eller dagen efter?
Enligt mig så räknar man från ÄP dagen (som är 0), alltså ålder på embryot.
Ruvartiden är ju olika lång beroende på om man sätter tillbaka embryot på dag 2, 3 eller 5 så det blir bara mer komplicerat.
Det normala är ju att man kan testa tex på BIM, och den infaller för de flesta kvinnor 14 dagar efter ÄL/ÄP.
Har man då satt in ägget på dag två så ruvar man i 12 dagar, medans om man sätter in det på dag 5 så ruvar man i 9 dagar.
Jag undrade precis samma sak Så när man gjort ET, vilken dag är man på då? Är det ruvar dag 1?
De som istället tycker att det är relevant med själva ruvardagarna (vilket jag inte förstår) räknar ET som dag 0.
Bling 1975:
Menar du att jag är på ruvardag 0 på FET-dagen (med 5dagarsodlade) eller är jag redan på dag 5 på FET-dagen?
Har väl mindre betydelse, men är bara nyfiken...?
Tack/ Babe
Min personliga åsikt är ju att man är på dag 5 i ditt fall, sedan kanske man inte kan kalla det ruvardagar, men hela syftet med att räkna dagarna är ju att kunna jämföra med andra.
Vi som långtidsodlar måste ju annars alltid förklara det. "Jag är på ruvardag 3 men jag långtidsodlar så det motsvarar ruvardag 6" etc.
Därför vill jag slå ett slag för att man ska räkna från ÄP istället! Sedan kan man istället för ruvardagar prata om hur gammal lilla grynet är. Ex. mitt embryo är 7 dagar i dag!
Man räknar ET +14 dagarr + de antal dagar som embryot är odlat!! I mitt fall ex (om jag skulle bli gravid) FET 20 aug+14 dagarr + 2 agarsodlat = Att man räknar befruktningen från den 4 Auusti och då blir BF den 10 Maj08.... OK??
Och vi har vid alla 3 kliniker fått höra att ET dagen är dag 1 om det är 2 dagars embryon...
Men det är ju likadant när man blir gavid på naturlig väg, då räknar man ju från sista mensens första dag!! Så det kan ju inte stämma att ET är dag 1??! Sen måste man ju lägga till de antal dagar som embryot är odlat, så minst 16 dagar innan ET blir dag 1....