• Malin87

Ont i ryggen.. bara i vecka 14

Vad ska jag göra? Jag har redan jätte ont i min rygg att jag går och efter jobbet och läger mig i sängen och inte kan röra en fena utan att det ska göra ont och inte sen när man ska resa sig upp i sängen efter man har legat där en stund.

Hur ska man gå tillväga. ska jag ringa min BM och beställa en tid till läkare genom henne eller ska jag bara ringa en läkare och få en tid. Problemet är bara att det är ingen som vet at jag är gravid på jobbet och har redan press på mig att inte vara sjuk för att det är så lite personal just nu. Anledningen varför jag inte har sagt något är att jag ska få et bättre schema och vill ha det innan jag säger att jag är gravid.

Men just nu känner jag bara att säga till chefen att jag är gravid och hon får sätta mig i kassan eller nåt. jobbar just nu i köket på ICA kvantum.

Hur ska jag gå till väga.....

• Svar på tråden Ont i ryggen.. bara i vecka 14
  • Äntligen 40

Ring din barnmorska det låter som du har foglossning. Fråga om du kan få sjukgymnastik för detta. Det finns även särskillda bälten som avlastar vid foglossning ett sådant kostar ca 300 :- och kn i mitt landsting köpas hos kvinnaoklinikens sjukgymnaster.

• Malin87

Okey... känns bra att veta hur mn ska göra nu.. så mycket frågor och hur man ska gå till väga med första jobbet..

• Fabians mamma

Ofta är rätt sorts fysisk aktivitet bättre än vila vid ryggont (förstås inividuellt - och vila är också bra men inte bara). Testa med sjukgymnast och kanske yoga för gravida?! I yogan gör man ju både uppmjukande och stabiliserande övningar plus att det gör gott på avslappningsfronten också. Hade grymt ont i rygg o nacke under min förra graviditet, har problem med ryggen annars också men då var det i första hand stressrelaterat så yoga var toppen för mig.

Jag tycker ändå att du ska överväga att prata med chefen - tror nog att hon/han hellre vill hjälpa till och ändra dina arbetsuppgifter än att du brakar ihop o blir sjukskriven.

• Sasquatch

Tjena!
    Mitt ryggont började i vecka 9 ungefär. De på jobbet trodde knappt på mig först eftersom jag "inte ens var tjock ännu". Jag är enda tjejen på jobbet så de hade ju inget att relatera till direkt. (jag jobbar på ett hyvleri) Jag ringde min BM och fick tid hos sjukgymnasten men de övningar jag fick att träna hemma hjälpte inte jättemycket. Däremot var det skönt att köpa ett stödbälte! Det avlastar verkligen!
    Jag fick gå ner till att jobba 4 timmar om dagen och det hjälpte. Nu är jag i vecka 36 och är oerhört tacksam att jag inte offrade min hälsa för att det är körigt på jobbet.
    De sista 60 dagarna innan BF har du även rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt ansträngande jobb. Min rygg blev bättre av vila, men det är ju helt individuellt så klart.
    Lycka till å hör gärna av dig om du undrar nåt!
    Kram!

• solstråle84

Hej! Vet precis hur du känner, jag fick rygg och ischias smärta tidigt i grav och när jag var i v 21 klarade jag inte av att jobba längre. (är uska på akuten där jag bor)
    Blev sjukskriven och fått gå på vattengymnastik fått TENS apparat , akupunktur o.s.v.
    Nu är jag i vecka 38 och det är inte förrns nu det börjar kännas bättre. BM säger att det är för att bebis ligger med huvudet ner och stabiliserar upp ryggen.
    När allt var som värst så var min sambo tvungen att lyfta upp mig ur sängen och stötta/bära mig till toaletten, benen vek sig bara.
    Vissa dagar har varit jobbiga psykiskt att bara ha ont hela tiden och inte kunnat göra något, då får man peppa sig själv att det är för en god sak du har ont.
    Hoppas du slipper samma långdragna grav. som jag har/haft.
    Prata med din BM och be om hjälp!!
    lycka till!!

• Malin87

Jag ska ringa Barnmorskan idag och få en tid till barnmorskan tänkte.. det är inte roligt att ha ont hela tiden.. men vet ni var man kan köpa ett sådant bälte.. tror det skulle underlätta jätte mycket.

Tack för alla tips
    Kram Malin

• baralillajag

Under min första graviditet hade jag också ont i ryggen tidigt. Undrade hur det skulle gå sedan när jag blev tung.. Men värken kom av hormoner (foglossning) och gick över efter någon vecka för att sedan komma tillbaka i slutet av graviditeten. Så med lite tur känns det snart bättre.

• Mrscaro

jag fick oxå ont jätte tidigt, o de blev bara värre. blev sjukskriven o sen havandeskapspenning. Låter som du oxå har foglossning

• Malin87

Vad har du för arbete??
    jag jobbr i kök och delikatess i en ica kvantum butik och dom kommer säkert flytta mig till kassan. Så jag kommer snart berätta för chefen och hoppas at flytta till kassan. och att ryggen klara av at sitta så länge.
    Kram Malin

Svar på tråden Ont i ryggen.. bara i vecka 14