• Angels

Flåsar HELA tiden!!

Vi har tre hundar och en av hundarna flåsar HELA tiden (nästan), de andra flåsar nästan inte alls, förutom om de varit ute och sprungit eller något. Börjar undra om hunden har fel på hjärtat eller något?!

Är det vanligt att en hund flåsar så gott som hela tiden?

• Svar på tråden Flåsar HELA tiden!!
  • Uncia

är du orolig så kolla upp det! hur är hunden när den sover? snarkar den mycket? kan den andas när munnen är stängd eller måste den ha den öppen för andningens skull?

• Winnertaco

Jaxon flåsar nästan jämt han med, har inte ens tänkt på att det skulle kunna vara farligt. Men kolla upp det om du är orolig, absolut!!

Johanna 061223
  • Lokesmamma

Va är det för hund du har som flåsar? Vilken ras?

• Xian

Den enda hund jag vet som flåsade ofta var understimulerad, säger inte att så är i ditt fall. I det fallet så blev det mycket bättre då dom började på brukshundsklubben. Hunden mådde inte bra därav flåsandet som man kanske kan jämföra med ångest vi människor har.

• Skusan

Min hund flåsar massor och han har fel på sköldkörteln och medicinerar varje dag.

Kolla upp det om det inte går över, kan vara sköldkörtelsjukdom.

• Angels

Det är en tik. Hon är 15 månader gammal och vi har även hennes kullsyster. De är Border Collie-blandisar. Vi har även mamman till dem. Om hon var understimulerad, borde inte hennes kullsyster vara det också då?

• Rottis77
    Angels skrev 2007-08-24 21:08:39 följande:
    Det är en tik. Hon är 15 månader gammal och vi har även hennes kullsyster. De är Border Collie-blandisar. Vi har även mamman till dem. Om hon var understimulerad, borde inte hennes kullsyster vara det också då?
    Har hon flåsat lika mycket hela tiden eller har det börjat nu?
  • Xian

Inte nödvändigtvis då hundar precis som vi människor fungerar olika. Border collie är en hund som behöver jobba för att må bra precis som andra arbetande raser.
    Det kan vara en orsak till problemet men som sagt var så är det svårt i enskilda fall att uttala sig. En del understimulerande hundar tuggar, skäller beter sig lite udda, flåsningen i fallet jag känner till, en del blir apatiska, aggressiva. Sen skrev ju någon om sjukdom så det kan ni ju kolla upp. Och om ni inte aktiverar tillräckligt så kanske det är det hon behöver?

Lycka till med vovven och hoppas det löser sig

• fjädern

Border-blandningar kräver ju väldigt mycket stimulans för att må bra.
    Jag har aldrig träffat en som är lugn utan de flesta kräver mer än vad ägaren kan ge.
    Varför skaffade ni en sådan blandning?

• Skusan

Kan tillägga att min Golden hane blev sjuk runt ettårsåldern, han är 10½ år idag... Men nu sjunger det på sista refrängen för honom, han är gammal och sliten nu.

• Lokesmamma

Har träffat många som har border collie o alla säger de att de måste få valla o arbeta annars mår de inte bra. Låter ni hunden valla o arbeta med de som den "ska" användas till? Annars kanske ni kan testa de?

• enlitenbitkaka

Flåsande kan betyda att hon är stressad eller understimulerad. Efsm det är en BC tar jag förgivet att ni utövar någon form av hjärngympa som ex. vallning. Hur ofta?

• MissTag

Som tidigare nämnt så tycker jag att det låter som hunden är stressad och kanske lite understimulerad. Eftersom hundar är individer precis som människor så kan absolut en hund vara stressad och de andra två inte. Antagligen har BC genen slagit genom lite mer på den hunden. En border collie behöver ett jobb, normalt sett har den vallning som jobb, dock kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig. Om man ger den ett annat jobb, lydnad, agility, bruks, spår, sök, så brukar dom finna ro. Har man ont om tid eller svårt att komma ifrån under en period så finns det en hel del söklekar man kan göra hemma. Då får huvudet jobba lite, det är alltid bra.

• Angels

Hundarna har ingen som helst vallningsinstinkt. Att vi har sådana här hundar är för att jag är uppväxt med border Collie och jag älskar rasen, men valde blandningar eftersom jag inte vill ha till vallning.

För er som aldrig haft BC så kan jag berätta att hunden blir vad man gör den till. En BC går inte att trötta ut och ju mer man arbetar med den, desto mer kräver den. Sen är det inte sagt att man INTE ska arbeta alls med den, men jag tror inte alla är medvetna om att så är fallet.

Våra hundar tränar lydnad och agility och följer med ut när jag kör mina hästar. Vi bor på gård och jag pluggar hemifrån och min sambo jobbar med jord- och skogsbruk.

• Angels

Skusan - Hoppas ni får ett tag till med er hund. Min mammas ena BC gick bort hastigt härom dagen drygt 10 år gammal. Tog hårt men det var dags för henne.

Styrkekramar till dig!

• MissTag
    Angels skrev 2007-08-25 21:41:29 följande:
    Hundarna har ingen som helst vallningsinstinkt. Att vi har sådana här hundar är för att jag är uppväxt med border Collie och jag älskar rasen, men valde blandningar eftersom jag inte vill ha till vallning.För er som aldrig haft BC så kan jag berätta att hunden blir vad man gör den till. En BC går inte att trötta ut och ju mer man arbetar med den, desto mer kräver den. Sen är det inte sagt att man INTE ska arbeta alls med den, men jag tror inte alla är medvetna om att så är fallet.Våra hundar tränar lydnad och agility och följer med ut när jag kör mina hästar. Vi bor på gård och jag pluggar hemifrån och min sambo jobbar med jord- och skogsbruk.
    Då tycker jag du ska kontakta veterinären, för det låter som du är tillräckligt säker på att det inte är stress eller understimulans. Då spelar det ju ingen roll vad vi ger för råd här.
  • fjädern

Du tar ju inte bort vallningsinstinkten bara för att den inte är 100 % bordercollie!
    Arvet har du ju kvar!

• Skusan
    Angels skrev 2007-08-25 21:43:13 följande:
    Skusan - Hoppas ni får ett tag till med er hund. Min mammas ena BC gick bort hastigt härom dagen drygt 10 år gammal. Tog hårt men det var dags för henne.Styrkekramar till dig!
    Sånt är så tråkigt... Vi har nog inte våran kvar sålänge till alls, beslutet att avliva är redan taget, men att slå numret till vet är ashemskt... Jag behöver en rejäl spark i baken, ska ringa denna vecka. Vi kan inte skjuta på det pga våran rädsla och sorg, utan vi måste tänka på hans bästa. Och det är inte jordelivet längre.
Svar på tråden Flåsar HELA tiden!!