• smurfan5

Finns det nån som har pluggat upp väldigt dåliga gymnasie betyg, och kommit in på det ni vill?

Jag har väääldigt länge velat plugga till ssk. Men har dåliga betyg från gymasiet 9, någonting. Vet inte om jag ska börja och plugga upp dom på komvux och försöka få bättre. Men känns som om det kommer ta så lång tid. Och att jag i slutändan kanske bara har en massa studielån från komvux.

Finns det nån som har pluggat upp sina dåliga gymnasie betyg på komvux och kommit in på det ni vill?
    Undrar hur lång tid det tar?

• Svar på tråden Finns det nån som har pluggat upp väldigt dåliga gymnasie betyg, och kommit in på det ni vill?
  • nenny

Jag pluggade upp mina betyg på komvux och pluggar nu till ssk. Kom dock in på högskoleprovet ( 0.7 ) efter 2 och ett halvt på komvux

• nenny

hade klarat mig på två, gick till uska ett halvår på komvux utan betyg och hoppade av

• smurfan5

har oxå tänkt på att plugga till uska, men det är ju ssk jag vill bli. Känns bara som att jag aldrig kommer att bli det.

Hur tycker du att det är att plugga till ssk då, är det svårt?

• nenny

Jag är ingen plugghäst och det går för mig. Har lätt att få in saker i huvudet där emot. Visa kurser är enkla andra riktigt tuffa. Men vill man så går det =)

• lindansare

Min man läste upp 2:or i betyg samt några betyg han inte hade sedan tidigare under ett år på KOMVUX, skrev även högskoleprovet och kom sedan in på ssk. Är nu ssk sedan några år.

Han uppfattade sig själv som rätt lågpresterande och ointresserad av studier innan, men ändrade uppfattning under studietiden. Betygen på Komvux blev höga och på ssk-utbildningen var han av av de mer högpresterande.

• krypet fem

Om man läser kom-vux med studielån, och sedan söker (o går) en högre utbildning, så kan man få del av studieskulderna för kom-vux avskrivna. Läs mer på www.csn.se 

• smurfan5

kanske finns det hopp för mig oxå då =)

jag gick hoteel o restaurang på gymnasiet och dom kurserna kan man ju inte läsa på komvux hur gör man då?

• krypet fem

Kolla vilken utbildning du är intresserad av, och vilka ämnen som behövs för behörighet. Sen kan du läsa dom ämnena på kom-vux, eller bara höja betygen i basämnena. Tror du hittar info på studera.nu och på din kommuns hemsida (om kom-vux)

Eller, du vill bli sjuksköterska... Du behöver inte läsa upp hela ditt program du gick på gymnasiet, det räcker med plugga (upp) basämnena, det är typ matte, svenska, engelska. Och dom kan du gå på kom-vux! Tala med en studievägledare, finns på kom-vux!

Jag gick fel linje på gymnasiet, så nu ska jag läsa ett naturvetenskapligt basår på kom-vux för att komplettera mina betyg, måste ha mer matte och kemi o fysik för den utbildning jag vill gå. Tycker helt klart det är värt det studielån jag kommer ta.

• AstraTrillian

Jag läste för ganska länge sedan in natur och sedan läste jag upp basämnen på komvux (svenska, sam, engelska och når mer). Hade rätt usla gymnasiebetyg. Det tog totalt 1,5 år med intensivt tempo men det gick. Nu är jag doktorand efter att ha tagit magister i biologi.

Tänk vad kort tid det är jämfört med alla år man ska jobba. Gör som någon föreslog och ta kontakt med en studievägledare så får du hjälp med vilka ämnen du ska läsa och med att lägga upp en tidsplan.

Lycka till

• nenny

Jag gick barn och fritid innan jag läste på komvux, läste allt möjligt för att få behörighet. Det som behövs som jag minns från då jag sökte in på ssk är matte B, naturkunskap, svenska och engelska.

Lycka till!

• Marlene B

Men kan du inte gå basår på högskolan på en gång och läsa upp de ämnen som behövs då?

• Excellence

Jag gick inte ens gymnasiet, började plugga på komvux när jag var 20, läste in gymnasiet till och från under 3års tid, fick dock inte slutbetyg, det verkade konstigt nog inte behövas, för när jag sen väl hade bestämt mig för att det var ssk jag ville bli, så sökte jag och kom in på reserv Påbörjar nu min sista termin innan det är dags å börja jobba

Så det finns hopp!
    Lycka till

• enlitenbitkaka

Jag var en sån som saknade motivation och diciplin på gymnasiet....fanns så mycket annat roligt att göra Gick ut med urkassa betyg men sen fick jag för mig att börja plugga igen. Så 6mån på KomVux hade jag läst upp fyra kurser; 2st VG, 2st MVG. Jag sökte till Lärarlinjen och kom in

Jag gjorde även HP. Men kom in på mina betyg.

• pootie

Jag läste upp mina betyg i våras både ma a samt andra kurser vilket medförde att jag gick från 3.0 i medel har idag 4.3 i medel i det gamla sättet att räkna.Jag har 17.18 i det nya sättet
    kom in på högskolan nu till ht07 på bara betyg och har inte gjort högskoleprovet.
    Jag hade också dåliga betyg i nian samt i gymnasiet.

• pootie

Hm..jag läste till uska o såg till att få bra betyg där på komvux sedan läste jag valbara ämnen på gymnasie nivå för att öka betygen,valbara ämnen som ej fanns med i den ettåriga utbldningen till uska.Sedan hade jag inte bra betyg i ma a så jag läste upp det på distans tog ett halvår med valbara o ma a .
    Så du ska titta på i första hadn vilka ämnen du behöver för att ha behörighet att söka som ssk,det räcker med g i dessa ämnen.
    Men du kanske behövre läsa upp lite för att höja medlet för att komma in.Då det är hård konkurrens på programmen.
    Men om du kan så läs upp betygen du bahöver o saknar..kanske tar 1 till ett halvår.
    Grundbehörigheten först
    Sedan kurser som höjer ditt medel
    Hur gammal är du? Åldern spelar ingen roll vet du-jag är snart 42 o ska läsa 3.5 år from nu.

Svar på tråden Finns det nån som har pluggat upp väldigt dåliga gymnasie betyg, och kommit in på det ni vill?