Någon vars förlossning satts igång med hjälp av hallonbladste?
Tänkte prova med hallonbladste, mest på skoj..
Fast lite nyfiken är allt på om det hjälp någon komma igång med förlossningsvärkar
Tänkte prova med hallonbladste, mest på skoj..
Fast lite nyfiken är allt på om det hjälp någon komma igång med förlossningsvärkar
Inte med hallonbladste men med Hallonpaj :P
Drack ifs halonbladste från v35 med dottern, hade fina kraftiga värkar (hade jag ifs även första gången med) men den stora skilnaden på att dricak hallonbladste regelbundet innann födseln mot att inte göra det var att avslaget minskade fortare, livmodern drog ihop sig bättre enligt BM och jag blödde mindre vid själva födseln.
En kopp hallonbaldste kommer inte att sätta igång några värkar men däremot regelbundet drickande (max 3koppar per dag till v37+0 därefter fritt dricaknde) gör det att du får starkare sammandragnignar så att livmodern är i bättre form under och efter födseln.
okej, intressant! Tack!
Var får man tag i hallonbladste? Jag antar att det inte funkar med vanligt "Twinings raspberry"...?
Simba
Kan beställas från www.ortagubben.se
jag såg i en annan tråd att det var någon som hade letat i hälsokostbutiker och kaffe och te butiker men inte hittat,
Någon skrev då att van´liga matbutiker har, exempelvis ica. Det ska nog inte vara någon skillnad
snälla ni gå inte på alla myter om igångsättning på egen hand!!! bebis kommer när bebis vill!!! jag drack det där äääääckliga teet ett tag, men inget hände. det ända det är bra till är för att stärka livmodern! så drick det efteråt istället om ni vill...smakar pisspotta....
Varför kommer man i förlossningsarbete av hallon????
Å vad synd om det är äckligt....jag tyckte det lät gott!
är det örtte? Jag har ett grönt te med hallon(Friggs) men det gills inte? Det är i alla fall jättegott!!
Simba; Jag tyckte också det lät gott,
Soffiplopp; som sagt tror jag kanske inte att det kommer sätta igång förlossningen, det var mer på skoj att höra om andras erfarenheter
jag tycker inte att hallonbladste är så äckligt, bara lite socker i så är det inget fel på det
nä fy för bladen från hallonen!!! jag vet att du skojja lite, TS, men fy sjutton för att betala massa pengar för nåt som inte jag tror funkar längre!
Jag blir lite lack på alla som skriver "bebis kommer när bebis vill". Varje tråd som diskuterar hur man ska få igång det så finns de kommentarerna. (du är verkligen inte den enda soffiplopp och det är ABSOLUT INTE personligt.)
Det är väl klart som f-n att vi vet att bebisen (förhoppningsvis) kommer när den är redo. Men när man inte har så långt kvar och inte tänker på så mycket annat är det faktiskt ett av få nöjen att tänka: "idag ska jag prova hallonthé och DÅ kanske bebisen kommer". Det är lite som att köpa en lott, man vet ju att sannolikheten är minimal. Vi vet också att för dem som säger att "det här fungerade" med rätt stor sannolikhet så hade bebis kommit den dagen ändå. Kanske fungerar metoden på så vis att istället för att komma på tisdag så kommer den på måndag. Fast det finns ju ingen som kan säga att den verkligen hade tänkt komma på tisdag ändå. Eller hur?
Ja, man kan argumentera mot att köpa dyrt thé för att få igång det.. men har man de pengarna och så varför inte, det hade väl dessutom hälsobringade "bieffekter". Jag köper trisslotter ibland och de kostar också pengar. Tror inte att det är så många som har en dålig ekonomi som går och köper dyra naturprodukter för att få ut bebis lite tidigare. Så länge som man inte gör FARLIGA saker, hoppar fem trappsteg eller något i den stilen.
Jag har provat att dansa till musik för någon dag sedan och rört på höfterna, har provat att dammsuga, köpt hallonjuice, har promenerat, druckit en kopp kaffe. Tror inte att det finns någon härinne på FL som tror att jag skadar min bebis på detta sätt + att jag får bättre kondition och ett mer välstädat hem och lite extra vitaminer. (ok, kaffet var väl inte urbra, men genererar väl inte någon hälsofara heller, mesig som jag är tog jag en cappuccino istället för starkt kaffe).
Berätta inte heller för mig hur försvinnande liten chansen är att vinna 25 000 i månaden i 25 år, för varje gång jag köper en sådan lott så vet jag att jag faktiskt, kanske, KAN vinna. Faktiskt brukar jag köpa den där lotten de veckorna när jag är som fattigast, de veckorna när jag behöver hopp och det här känns lite likadant. Förlåt om jag är taskig, men låt mig/oss ha lite kul och lite hopp. Det är trots allt bara några veckor/dagar kvar tills vi får vår vinst.
Jag kollar faktiskt det här förlossningsforumet varje morgon när jag vaknar och läser om roliga tips, om uppgivna (blivande) mammor, om slemproppar, om förvärkar.. ja riktigt frossar i förlossningstankar. Hade jag förpestat min familj och vänner med att tjata förlossning i den utsträckningen så hade de ringt sitt telebolag och bett dem spärra mina samtal.
Därför sänder jag ett stort tack till alla som skriver i det här forumet och förgyller min müsli och fil framför datorn på morgonen, när jag gett upp att få sova mer.
*Kramar om alla medliderskor* Allra mest kramar jag om alla de stackarna som gått över tiden, vissa av er nästan 3 veckor.
/Polola
soffiplopp
Smaken är som baken så bara för att _du_ inte tycker om teét så betyder det inte att alla andra ogillar det.
jag som är tedrickare dricker det även när jag inte är gravid för att det är gott och helt ärligt, sen när blev te dyrt?
30kr för 100g (som är så mycket blad att du dricker teét varje dag i 3 månader utan att spara eller snål på bladen) kallar iaf inte jag för dyrt.
Polola77
Håller helt med dig.
Jag svarar mer än gärna på dessa trådar om igångsättningstips eftersom de tär helt ofarligt att prova dem.
Ricinolja mm som kan ge negativa effekter på förlossningen skulle jag aldrig rekomendera men vad är farligt med att mumsa hallon, annanas och räkor samt att mysa med sin partner lite extra innan liten kommer?
Alltsa, i Tyskland (där jag bor) säger barnmorskorna som jag är i kontakt med inget om att det sätter igang, däremot är hallonbladste enligt dem en ypperlig dryck för en bra förlossning efter som den mjukar upp muskulaturen i bäckenomradet. Märkligt det där med huskurer! Men jag dricker det iallafall för min första förlossning gick stralande med hallonbladste. Och krossade linfrö (2 tsk om dagen), och massage naturligtvis, allt för att bebis ska komma ut pa bästa möjliga vis!
ojojoj, här blev vi visst upprörda!
ska minsann dra mig ur denna tråd omedelbums!!! jisses, jag har kvar min påse med hallonbladste för jag köpte oxå det....kastar in det här så kan ni få det!!!
lycka till med era försök att få ut den lilla...be karln massera hårt i hålfoten, det funkade för oss, 10 dar över tiden!!!
Tackar soffiplopp för rådet om hålfoten och tänker lägga på dagens agenda att försöka nå fötterna för massage
Insåg dock genast att jag ju har domnade och kraftlösa händer (karptunnelsyndrom??) och att det var jättesvårt Får försöka övertala sambon på något trixigt sätt.. (vill ju inte riktigt visa honom hur desperat jag börjar bli på att få ut den lille nu, försöker hålla god min och säga "oj, värkarna slutade visst igen".
)