• Ulfino

Rabalder i parkleken

In till parkleken kom Maja, 13 månader. Min son, 19 månader, bara stod där, med gapande mun, helt förstummad av hennes skönhet. Sedan bryter han tystnaden med sin kärleksförklaring. Det enda ord han kan, "Autooo", ekas över parkleken samtidigt som hans pekfinger flyger upp i himmelen mot ett flygplanet som flyger förbi.

Maja, klok för sin ålder, fattar galoppen direkt. Det är något speciellt med den här mannen. Det är nog mannen som Maja väntat på i hela sitt liv. Det är dags att återgälda kärleksförklaringen. Så hur snärjer då en 13 månaders tjej en grabb på 19 månader? Naturligtvis, man erbjuder sin sandlåde-spade.

Min son får då bokstavligen kalla fötter, vänder sig skrämt om och springer iväg, tätt följt av Maja och hennes kärleksförklaring. Min sons ansiktsuttryck var beklämmande när han märkte att Maja inte gav upp. Skrämd och skärrad är de ord jag skulle sätta på hans ansiktsuttryck.

Två varv runt sandlådan senare ändrar han kurs och springer rakt mot tryggheten och trycker sig så långt in han klarar mellan Pappas trygga ben. Enbart ett huvud sticker ut mellan mina ben. Framför oss står dock en Maja med sin spade i handen och ser helt olycklig ut.

Efter lite förklaring lommar Maja iväg utan att fått med sig sin kärlek.

"Låt detta bli en läxa" - förmanar Pappa honom innan han släpps ut i lekparken igen. Men till ingen nytta. Bara några få minuter senare hörs åter med ljudlig stämma över Parkleken - "Autooo"...

• Svar på tråden Rabalder i parkleken
  • Johbe

Intressant, det här med kärleken.

• JojjeB

Personligen måste jag fråga va-fn parkleken är?

Menar du lekpark (det skriver du ju i slutet)?

Jag har hört flera individer här i Sthlm (är själv ursprungligen från de arktiska delarna av landet) använda uttrycket parklek?

Låter helt sjukt...

Skall jag vara väldigt ödmjuk så är jag väl medveten om att jag kanske använder uttryck som inte är nationellt helt gångbara:
    Pumla=julgranskula
    Bron=farstukvist

nåja, åter till det där med kärleken...

Min son (även han cirka 19 mån) pussar och kramar lekkamrater i högervarv utan att diskriminera något kön. Skönt att man inte har fördomar.

• Gnagarn

-> JojjeB

Parklekar finns runt om i Stockholm. Hur det är i övriga landet vet jag inte. Dessa är "lekparker" avdelning större. Brukar ha personal på plats och man brukar kunna låna leksaker (läs diverse åkfordon som trehjulinga etc). Vissa av dessa har även djur som får och kaniner mm.

Vasaparken har en parklek och såvitt jag vet finns det en ute i Bagis.

• JojjeB

Tack gnagarn,
    äntligen någon som kunnat förklara det där.
    Skall bli skönt med tre poäng mot Malmö idag!

• Tyler Durden

stora essingen

Gnagarn skrev 2007-08-26 07:32:55 följande:
    -> JojjeBParklekar finns runt om i Stockholm. Hur det är i övriga landet vet jag inte. Dessa är "lekparker" avdelning större. Brukar ha personal på plats och man brukar kunna låna leksaker (läs diverse åkfordon som trehjulinga etc). Vissa av dessa har även djur som får och kaniner mm.Vasaparken har en parklek och såvitt jag vet finns det en ute i Bagis.
Svar på tråden Rabalder i parkleken