• Anonym (Fundersam)

Allvarligt, ang. lån och inkassoärenden igen

Jag igen, sorry om jag tjatar men jag verkar få så mycket olika bud när det gäller hurvida man får ta lån då man har haft en hel del inkasso krav på sig. Vissa säger att det inte ska påverka sålänge som det inte har gått till kronofogden, men nån annan påstår att hon hade svårt att få lån beviljat p g a ETT inkasso brev som hon hade betalat direkt då hon fick den. Vad är sant egentligen???Enligt rats.se är jag helt prickfri, har även skickat efter ett utdrag från UC. Jag har fått beviljat lån (ett litet på 10 000) för knappt ett år sedan och har även ett Kreditkort med en kredit på 30 000 kr (som jag förövrigt aldrig använt) Jag menar, jag har ju fått beviljat lån innan, om min inkasso ärenden hade satt käppar i hjulet borde jag väl inte ens fått låna 10 000 eller fått kredit på 30 000 genom banken??? Om det nu står i utdraget från UC att jag är helt prickfri, går det då att lita på att jag INTE får ett nej på banken? Jag går inte dit om det ens finns en liten chans att jag blir nekad på grund av min skitslarviga misstag :(

• Svar på tråden Allvarligt, ang. lån och inkassoärenden igen
  • Anonym (Fundersam)

Kreditkortet fick jag också för ganska exakt 1 år sedan!!

• Anonym

Tror inte det ska vara några svårigheter om det inte gått till kronofogden

• 2 ska bli 3 är nu 4

ett tips är att om du inte använder det där kredit kortet med kredit på 30000 kr är att avsluta det (och andra krediter som tex onoff, ikea, hmkort osv) för dom på banken ser dessa och det påverkar ev lån även om dom inte är använd.

• Anonym

Inkasso syns inte, men vissa krediter ser banken. Men det bästa är väl att pröva. Sen kan man ju få ett nej för dom anser att det blir ett för högt månads belopp som man ska betala

• 2 ska bli 3 är nu 4

Vad jag menade.
    Har inge koll på det där med inkasso och sådant ville bara tipsa om att det är bra att städa upp bland ev gamla avbetalningar innan man söker om lån. bara för att en sak är avbetald så är inte krediten borta då måste man ringa och avsluta kortet/krediten. för att varje sådan påverkar ev lån. ser bättre ut. lycka till.

• Anonym (bransch)

Hej,

Jag jobbar inom finansbranschen, så här är det:

Ett inkassokrav syns INTE som en betalningsanmärkning på en kreditupplysning så länge inkassobolaget ej ansökt om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, det är först då det registreras som en betalningsanmärkning. Däremot, om det är så att inkassokravet gällde ett lån eller kredit så KAN företaget anmält till UC att du har en sk "misskött kredit" hos dem. Det är alltså inte en betalningsanmärkning som sådan utan bara en upplysning. Dessa "misskötta krediter" är det ENDAST banker och finansbolag som ser i kreditupplysningen hos UC.

Så är det lån eller kredit som hamnat hos inkasso så kommer banken att se det på upplysningen. Sedan är det oxå så att inkassobolaget kan ha gjort en kreditupplysning på dig för att kontrollera vilken väg de skall gå för att inkassera pengarna. Denna förfrågan ser banken oxå.

• Anonym (Fundersam)

Okej, men om det står att jag är prickfri i registerat från UC, kan jag då pusta ut?

• Anonym (sdasdad)

Däremot så ser man vilka andra bolag som har tagit kreditupplysningar och det kan ju ge en hint om en dålig ekonomi. På mitt jobb gör vi stor skillnad på kreditupplysningar tagna av storbanker och kreditupplysningar tagna av bolag som ger ut olika typer av smålån... Låt oss säga att någon har en historia av många kreditupplysningar hos ett bolag som ger sms-lån. Det skulle ge ett avslag trots att personen inte har några betalningsanmärkningar.

• Anonym (Fundersam)

Men jag har ju bara tagit ett lån och ett kreditkort (som jag alltså inte ens har använt) av min bank, samma som vi skulle låna av nu då. Men fortfarande undrar jag, om jag får tillbaka utdraget får UC och det står skuldfri/prickfri, innebär det då att jag inte p.g.a min tidigare historia kommer ha problem med att låna ett större belopp pengar?

• Anonym (Fundersam)

Kan det dessutom ha en postitiv inverkan att min sambo alltid har skött sin ekonomi utomordentligt och lagt mkt pengar kontakt, har ett huslån där han amorterar mkt varje månad och mkt god kontakt med bankmannen?

• Anonym

Den enda som kan svara på detta är banken. Att få lån är ingen rättighet som följer givna regler, utan det är upp till varje bank att själva bestämma vilka regler man har.

Svar på tråden Allvarligt, ang. lån och inkassoärenden igen