• Tigerunge

När är man rik?

Hur ofta har man inte hört folk säga: - När jag blir rik så ska jag....både det och det.

Jag undrar när anses man vara rik?
    Är det när man har en viss månadslön och hur hög är den då?
    Eller att man har lyckas spara en viss summa på banken och hur stor summa handlar det om?

Vad anser du?

• Svar på tråden När är man rik?
  • killenkott

Det där är ju klurigt!
    Väldigt personliga mått...
    någon kanske tycker att jag är fattig,och någon annan att jag är rik.

Känns ju mer att vara rik i sinnet,dvs att jag är nöjd med mitt liv,då är jag rik.
    Lycka är jag rik på...

Visst vi har god ekonomi i vår familj,kan göra massa saker kanske inte andra kan.Vi har hus,bil,kan resa mm.
    Men rik är jag inte..
    Då skulle jag ha några miljoner på banken.
    Där är vi inte ännu,men det går sakta framåt .

• kerstinsdotter

Jag tror att folk när de säger att nån är rik menar att denne är ekonomiskt oberoende, dvs kan leva på sitt kapital och inte behöver en månadslön för att gå runt ekonomiskt.

Själv tycker jag att rikedom är någonting man själv definierar. Tycker du att du är rik så är du det. Och rik kan man ju vara på många sätt.

• Ellah

När man har så mycket att man känner att man kan unna sig saker utan att försaka något, utan att en materiella situation påverkas nämnbart. När man inte behöver oroa sig över pengar, för att man vet att det finns en stor pott även om man tar lite från den. För vissa kan det innebära en månadslön på 30000 kr för andra en på 100000 kr, eller ett sparkapital på 100 000 kr, och för någon annan ett på 5 millar.

Jag skulle tex tycka en månadslön på runt 60000 kr hade varit helt ok, med ett sparkapital (rena pengar, inte hus etc) på någon miljon - då hade jag inte klagat.

• killenkott

Ja,just det när jag inte behöver undra vad jag får i lön kanske,då är jag jävligt rik .
    Eftersom jag troligtvis inte behöver bry mig alls .

• Beckiz86

rik för mig är när man kan unna sig det man vill ha när man vill det :)

• Sunna

Att vara rik, rent materialistiskt,  är att kunna köpa saker, resa osv utan att kolla hur mycket pengar man har kvar på kontot..

Min mamma säger att hon känner sig riktigt rik när hon har varit och storhandlat, och har hela kylen och frysen full med mat!

Sam. ♥ .Mammas lilla hjärta.
  • kvinnan47

Jag känner mej rik när hyran och andra räkningar är betalda och frysen är full med mat. Även om jag inte har ett rött öre kvar.

• someday

när jag säger så..."när jag blir rik då ska jag..." då tror jag att ja syftar på den dagen jag är ekonomiskt oberoende. Då man inte behöver tänka alls på vad man gör med sina pengar.

• mim mim

Jag tror med att det är så, att när man inte behöver kolla saldot på kontot ens dagen före lön innan man ska handla.
    Men desvärre tror jag inte att den dagen kommer inträffa. Eftersom man oftast får gradvis mer pengar att röra sig med, så skaffar man sig ju gradvis mer utgifter också. Pengarna på lönekontot är ju alltid slut när månaden är det, oavsett om man har fått 5000 i lön eller 35000.

Väl??

• game set match

Ellah's definition på rik är klockren. Håller med helt och fullt!

• Etta med kokvrå

Jag är rik anser jag själv. Är helt skuldfri, låga boendekostnader, en rejäl slant på banken och kan spara flera tusen kr varje månad.
    Men jag är inte miljonär ännu och det grämer mig.

• Cactuz

När man är ekonomiskt oberoende

• sommartorpet

Rik är för mig att ha en valmöjlighet när jag ska handla. Vi ska köpa TV och det blir vårt eget val huruvida det blir en vanlig TV eller en plattTV som är 30 tum eller 42 tum. Väljer vi en vanlig TV så är det för att vi kommer fram till att den passar bäst inte för att det är vad vi anser oss ha råd med. Väljer vi det aldra största plattTV så är det också för att vi anser att det passar bäst, inte för att vi nödvändigtvis måste visa för omvärlden att vi har råd till det.
    Att månadslönen skulle påverka om man känner sig rik eller ej tror jag inte. Själv har vi båda idag en lön på 13.000 var före skatt och nu känner jag mig faktiskt verkligen rik. Det beror för min del på att jag vet att det kommer lika mycket pengar nästa månad också vilket ger mig friheten (och rikedomen) att använda min lön till vad jag vill varje månad.

• Asala

Allting är ju relativt. Just nu skulle jag känna mig rik om jag vann en miljon och kunde betala vårt hus... Men sen skulle jag ju inte vara rik längre. Men jag läste en bra definition av rik längre bak i tråden, att inte behöva jobba för pengarnas skull... Det håller jag med om, då är man rik. På pengar iallafll!

• Coursell

När man är rik (på pengar) så betyder det för mig att man är ekonomiskt oberoende.

• skåne tjej

de rika köper sig/investerar i tillgångar som ger passiva inkomster och för dessa pengar investerar de i ännu mer tillgångar vilket gör att de inbringar ännu mera pengar.

• bellanbus

För mig;
    När jag har tillräckligt mkt inkomster och sparade kapital att jag kan bo bra, kan gå o handla mat utan att tänka efter vad och hur mkt jag handlar, när jag kan köpa kläder/skor/andra materiella saker då det behövs utan att det märks ett stort hål i kassan.

När räkningarna jag har betals utan att jag behöver tänka på hur mkt som blir över.

När jag kan unna mig själv och min familj en till två resor per år, utflykter och andra nöjen när vi har tid till det!

Så kanske en månadsinkomst på 50 000 och sedan typ 1 miljon på banken (kan vara aktier o obligationer också inte enbart rena pengar)

Välkomna till Effelltown....
  • newatthis

Aldrig, man kan altid ha mer :)

När jag var student så längtade jag tills jag skulle börja jobba, då skulle jag minsan kunna göra allt det där man behöver pengar till :)

Nu har jag jobbat 1½ år och tjänar 30000 kr/mån (+ man lika mkt) men känner mig inte direkt rik. Vi sparar mellan 10 -15 000 i månaden för att ha till husköp så jag ser inte de mesta av pengarna och tänker fortfarande mig för när jag ska spendera.

Det är klart att jag har råd med mer nu, men då öppnas också fler möjligheter att spendera vilket gör att jag egentligen inte känner mig rikare :)

• hotten

när man har så pass att man klarar av att leva på sin "ränta" om man lever ekonomiskt.

• hotten

har en gång räknat på detta å skulle känna mig rik om jag hade ca 5 mille..

Svar på tråden När är man rik?