• LB82

Barn som är rädda för att duscha vad gör man?

Som rubriken lyder är det någon som har bra tips på hur man kan göra för att få en tvååringa att duscha?

Min son är snart två och har den senaste månaden blivit livrädd för att duscha och speciellt håret. Han älskar att bada i sin bassäng ute och en badbalja inne eftersom vi inte har något badkar,men nu har han börjat bli rädd för det också. Man känner sog så hemsk när man mpste tvinga in honom i duschen ich tvätta håret för han verkligen gallskriker, men han måste ju bli ren.

Så jag är tacksam för alla tips och ideer jag kan få, för detta är ju direkt ingenting man kan hoppa över.

• Svar på tråden Barn som är rädda för att duscha vad gör man?
  • lurksmulan

Har ni inte möjlighet att bada honom?
    Vår son som är 2,5 år gillar inte heller att duscha, han är rädd för själva ljudet av duschen. Men bada i badkaret (eller balja i värsta fall) funkar jättebra, då kan man hälla hur mycket vatten som helst på honom utan problem.

Vilket moment verkar han vara rädd för?

Mamma till Laban 050131 och Polly 070814
  • jagharbyttnick

Samma problem med min son då han var runt 2 år. Jag badar honom i en balja istället nu också använder vi en sk duschkeps då håret ska tvättas. Han är nämligen livrädd för att få vatten i ansiktet.

Nu mer tycker han det är kul att bada eftersom han vet att det blir skum och bilar i badet.
    (3,5 idag)

Fd veronicameddetjävligtlånganicket
  • Linda Belinda

Min dotter var likadan. Vi fix trixa ganska mycket och ta det väldigt försiktigt...vi duschade och tvättade håret på dockan, hon fick prova duchen själv, jag hade bara schampo på bakre delen av håret först (eftersom hon va mest rädd för att få vatten i ögat, vi duchade ofta bara kroppen så att hon fick vänja sig, vi läste böcker om att bada ("nalle badar" etc)..nu går det ganska bra men vi tvättar inte håret så ofta.

• LillaMy78

Min 2½åring är livrädd för att få vatten i ansiktet då håret ska tvättas. Men det måste ju göras... Hon vill inte duscha så då badar hon i balja ist. Jag tvättar alltid håret först så får hon avsluta med lek... Då glömmer hon bort det där hemska.

• Veladis

Jag dushar inte min son på 15 månader. Han badar och jag tvättar hans (ganska långa hår) med tvättlapp och sköljr ur det med en liten vattenskopa när han leker.
    Min 4-åring duschar ibland, men bara när hon vill. Hon gillar dock att duscha på badhuset  te x, och är inte rädd för duschen.

Jag tycker det räcker md bad för de små. Duschen kan vara läskig och det är svårt att tvinga dem att duscha. Inget blirl iksom bättre av det. Men du kan ju t ex låta sonen leka med duschen när han sitter i badet, och ha bara lite vatten på, som liksom sipprar och inte sprutar. Då kanske han blir vän med duschen.

• LB82

Jo jag har mixtra endel och provat olika sätt. Vi har provat att duscha med öppna dörrar in i duschen för vi trodde det var det han var rädd för och vi har duschat lillebror också i duschen för att visa att det inte är farligt. Ljudet tror jag med att han reagerade för i böjan, men vi låter honom leka med duschen om han vill och hasaker i baljan att leka med.

Jag ska testa med en sådan ring sså han inte får vattnet såmycket i ansiktet för det har jag inte testat ännu. Vi får åka och bada på badhuset oftare kanske för där gillar han att duscha konstigt nog, men det är väl spännande att vara där kanske så det går bra!

Tack för alla svar!

• Blipp

Mitt barn blir också oroligt av att duscha, men det går lättare då hon får hålla i duschslangen själv.

• tuzzla

Jag har haft samma problem med min minsting men löste det genom att tvätta henne i små portioner så att säga. Bada kroppen i balja och tvätta håret vid annat tillfälle genom att lägga henne på rygg på diskbänken och schamponera under kranen.
    Sen släppte skräcken för vatten och nu går det bra att duscha henne

Svar på tråden Barn som är rädda för att duscha vad gör man?