• Mare pacificum

Att vara "attraherad" o betydelsen av det i ett förhållande

När jag läser här i på FL så har jag hakat upp mig lite på uttrycket "attraherad av" någon. Det sägs att man bör vara attraherad av sin partner t.ex.

Men vad betyder det rent konkret tycker ni? Hur ska man känna för att vara "attraherad" av någon? Och när? Måste man jämt känna så? Och kan man ha ett förhållande med någon som man inte är attraherad av? Är förhållandet fel om man inte är attraherad av sin partner? Hur kan man göra så att man blir attraherad av någon eller kan man inte påverka detta?

Jag har väldigt svårt att hitta några bra svar på detta själv. Kan ni hjälpa mig att bli lite klarare i huvet?

• Svar på tråden Att vara "attraherad" o betydelsen av det i ett förhållande
  • phil

Jag har ingen aning, ska väl börja med att säga det.

Vad jag tror är en annan sak. Jag tror inte att det går att påverka, nej. Inte heller att man jämt måste känna så. Hur det känns är förmodligen individuellt för alla. För egen del kan det vara många känslor som gör att jag känner så. Attrahera är ju att dra åt sig eller att behaga.
    Att min fru diskat en kväll när jag egentligen ska göra det och jag är skittrött så kan jag känna sådan lycka att jag har henne. Vid tillfällen då jag ser henne och bara känner att jag har tur att hon är min. Att jag känner en längtan att hålla om henne när jag är på jobbet... osv.
    Jag skulle inte kunna ha ett förhållande med någon jag aldrig känner attraktion till. Då saknas något väsentligt.

• Anonym (attraktiv)

Att vara attraherad av någon betyder för mig att man tycker personen är tilldragande och ser bra ut i mina ögon. Det handlar inte enbart om ett modell-snyggt utseende utan snarare om det som individen finner intressant hos en annan människa. Alltifån ett sätt att prata, att le, att gå till rent fysiska attribut som ögon, bröst, skäggstubb, långt hår eller liknande. I attraktionen ligger även en viss sexuell lockelse anser jag, man vill komma nära personen och utforska vad han/hon mer har att erbjuda.

• Anonym (attraktiv)

Visst borde man kunna "bli" attraherad av någon, men om man inte är det från början så tror jag att det krävs nya upptäckter som man gillar för att det ska uppstå. I ett långt förhållande är det nog viktigt att attraktionen var ganska stark redan från början och att man kan hitta tillbaka till känslan med jämna mellanrum för att det ska hålla. Man får nog jobba lite på att hålla sig attraktiva för varandra och inte slappna av för att "man har sitt på det torra". Det kräver att man också talar om för sin partner vad man finner attraktivt (ge komplimanger).

• jannike85

Attraherad är väl ett ord istället för att säga att man "vill ha denna person/tycker om" eller rent sagt ut kåt. Jag är attraherad av min sambo, för att ja tycker han ser bra ut. Människor attraheras ju inte av samma saker (som tur är) men i mitt fall, hans biceps
    Tycker det är sexigt med en kille med arm-muskler alltså jag attraheras av det..

Sen kan man ju attraheras av en kille/tjej för att hon/han har en fin dialekt osv, många tjejer som tänder på franskbrytning, haha... men ja tror inte det fungerar i längden...

Jo sen måste man ju inte vara attraherad av sin partner, fast jag tror det är nykeln lite till att det ska fungera, räcker väl inte bara att han är snäll i sänghalmen, måste väl vara något attraherad av honom för ens kunna av sex. När man har ONS så väljer du ingen ful utan du "tar" en kille som du attraheras av så jag tror att attration måste finnas i ett förhållande!

Efter 20 år tillsammans kanske man inte attraheras av varandra men dit har ja inte kommit än så det kan vi ta om 17 år

oj nu blev det invecklat o konstigt :-P

• phil

Mare pacificum skrev 2007-08-25 12:30:54 följande:

Men menar du phil att attraktion inte behöver vara sexuellt relaterad?
    Ja, precis.
  • Hillbillie

För mig betyder attraktion att man känner sig dragen till en person - det har inte alls med utseendet att göra, och behöver inte vara rent sexuellt (men det finns nog en underton av sex också).

Jag tycker absolut att man "ska" känna attraktion till sin partner - kanske inte hela tiden i ett långt förhållande...det går väl upp och ner...men attraktionen ska finnas där och blossa upp emellanåt. Annars fattas något viktigt! Det är då man går som två parhästar, nästan som syskon. Attraktionen är själva gnistan.

Svar på tråden Att vara "attraherad" o betydelsen av det i ett förhållande