• Mimza

ont av visdomstand, tips på vad göra?

Har haft ont av visdomstand som fått för sig att börja vilja komma upp lite mer,sen i tors.em. Har varit hos jourtandläk idag, han tyckte dock inte att det var så farligt...Men jag är svullen o lite infekterad i tandköttet. Fick råd att skölja m klorhexidin, o det har jag gjort. Men det gör lik förb.. ont! Är ju inte så kul att gå o knapra värktabletter hela tiden heller. Fler m samma problem? Har ni några tips på vad man kan göra för att dämpa svullnaden?

• Svar på tråden ont av visdomstand, tips på vad göra?
  • Miss u

har tyvärr inga andra förslag än at ta bort den.. har tagit bort alla mina på grund utav värk och risk för infalmmation..

• Mimza

Ja, han sa att det bästa är att ta bort den om besvären är återkommande. Men grejen är vad jag ska gör ai NULÄGET. Han sa att eftersom jag haft besvär som kommit o gått förut, så blir det säkert bättre denna gång oxå, de tar inte bort en tand som är infekterad.

• CarlHerman

Att skölja med klorhexidin hjälper ju inte med en gång. Om det inte känns bättre om någon dag gå till tandläkaren igen så får du nog penicillin. Ta klorhexidin på en tops och försök verkligen få ner det ordentligt i tandköttsfickan kring visdomstanden.

• Mooonlight

Om det är så att tandköttet bara svullnat av att tanden växer, så bör det lugna ner sig inom några dagar. Kanske kan en isbit lindra?

Om tandköttet "lossnat" lite från tanden, så att mat och bakterier kan komma mellan tanden och tandköttet, så är det lämpligt att spola rent där. Klorhexidin kan kanske hjälpa, men då får man nog köra runt det i munnen ganska våldsamt. Ett bättre alternativ är att ha t.ex. saltlösning i en spruta (klipp av nålspetsen) och spola rent, speciellt efter mat.

Om det är så att tanden växer snett eller det är något annat fel på den bör den antagligen tas bort. Din tandläkare borde dock ha reagerat om så vore fallet.

Svar på tråden ont av visdomstand, tips på vad göra?