• Indianica

Att hela tiden låta kaniner para sig?

Vad tycker ni om att ha "kaninavel" hemma, att ha två kaniner man ihop i buren som man låter para sig så ofta de vill? För att sälja ungarna? Tror ni det blir jobbigt för kaninhonan eller är det naturligt? Blir hon bara gravid om hon orkar med det?

Svårt att bli av med alla ungar tror ni?

• Svar på tråden Att hela tiden låta kaniner para sig?
  • Birgitta2

Kan bli svårt att bli av med ungarna. Och precis som med hundar och katter så är det inte så bra för kaniner att vara dräktiga så fort det bara går. Det sliter oerhört på kroppen och för mig är det snudd på djurplågeri att ha dräktighet på dräktighet bara för att man själv inte pallar med att styra det. Jag vet inte hur det är för kaniner, men för katter och hundar är det bäst med en dräktighet max en gång om året.

• Some Say Love

VARFÖR skulle man göra så? För att tjäna pengar på det?

Ett djurliv borde väl ändå vara mer värt ändå?

SJUKT!

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Birgitta2

Du skall också veta TS, att avel innebär att man har friska kaniner. Detta betyder att både far och mor skall vara veterinärbesiktade och ha blodprover tagna för ev ärftliga sjukdomar. Man styr också deras dräktigheter, ger dem bra foder både före, under och efter dräktigheten. Att låta kaniner para sig hej vilt är både djurplågeri och verkligen ingen avel.

• Some Say Love

Jag har egen kaninuppfödning... jag tar max 2 kullar om året/hona. Dom måste få hämta sig lite emellan oxå.. det tar jättehårt på deras små kroppar att föda och dia uppemot 10 kaninungar.

• Indianica

Tack för era svar!

Det här gäller egentligen en kompis. Igår var på på en fest och jag var lite påverkad när hon berättade att för att tjäna pengar skulle hon låta kaninerna para sig obehindrat, jag skämdes lite idag, för jag sa rent ut att jag tyckte det lät som djurplågeri. Då sa hon att ingen annan reagerat, så jag undrade om jag var ensam om åsikten!!! Hon har kört med sin "avel" sedan i maj, kaningen har redan varit dräktig tre gånger, men hon påstår att den inte skulle bli dräktig om den inte var redo, utan att även kaniner "lever i celibat" om de inte är redo för ungar....

• Some Say Love

Hon måste ju vara DUM I HUVET!

Jag tycker du ska säga till henne.. hade det varit min "vän" så hade jag blivit vansinnig!

Det är rent DJURPLÅGERI!

• Pilloppan

Hanen kan dessutom para sig med honan direkt efter födseln, så m a o när nästa kull kommer har inte kullen innan hunnit bli riktigt färdiga och då stöter hon bort den gamla kullen.

• Tikka

Som ovanstående redan antytt, HON måste vara dum i huvudet! Ring och anmäl henne BUMS!

• allymcbeal

En hona blir brunstig ca 2 dagar efter att hon fått en kull och bor då kaninerna ihop kommer dom att para sig igen och när ungarna är 4 veckor kommer nya ungar!
    Det innebär att honan kommer alltid vara digivande och helt utpumpad!
    Det är djurplågeri!
    Jag har fött upp kaniner sen 1989 och tar aldrig mer än två kullar per år och då ska dom ha lång vila mellan kullarna!
    Den honan hon har kommer inte bli gammal det tar på ett litet kaninhjärta att hela tiden få barn!
    Hon kommer även att ha ihjäl ungar för att hon helt enkelt inte kommer klara av det!

Svar på tråden Att hela tiden låta kaniner para sig?