• plauden

Tysk motsvarighet till hemnet?

Är det någon som har lite koll på Tyskland och hur man letar lägenhet där?

Jag skulle vilja veta om det finns någon tysk motsvarighet till hemnet.se där man kan se lediga objekt med bilder m.m.

Har försökt googla lite, men det är svårt när man inte vet vad man ska leta efter, hittar bara enstaka mäklare och så.

Anledningen till att jag frågar är att jag och min man eventuellt kommer att flytta till Berlin om ett till ett och ett halvt år.

• Svar på tråden Tysk motsvarighet till hemnet?
  • LitenLoppa

Tyska motsvarigheten till svenska Hemnet måste nog vara www.immonet.de/ , Jag tror att alla hus som säljs via mäklarfirmor läggs ut där.

• plauden

Tackar!

Speciellt immonnet var ju hur bra som helst!

Verkar som att det funkar lite annorlunda i Tyskland, bla att köparen betalar provisionen till mäklaren, som jag fattat det. Det står ju tom i vissa annonser... tex Käuferprovision: 6%.

Undrar om det är lika hetsig budgivning i Berlin som här i Stockholm.. verkar iofs inte vara någon bostadsbrist där direkt..

• LitenLoppa

Ja själva mäkleriet i Tyskland är annorlunda mot sverige så det är nog bra att läsa på lite. Jag kan inte tyska själv så jag kan inte lista ut vad som står på Immonnet men jag jobbar mot tyska mäklarfirmor och förstått att det är annorlunda mot här. I Tyskland är det mycket lättare att bli mäklare (typ en kort kurs eller liknande), det finns många hobbymäklare som har som hobby att sälja bostäder. Ett bra tips är att vara försiktig och påläst om du köper från en "hobbymäklare" alternativt att köpa från en etablerad firma som tex ReMax (www.remax.com) som också finns i Sverige och över hela världen.

• plauden

Oj, ja det visste jag inte. Verkar vara lite annat system överhuvudtaget, ska nog läsa på lite om Eigentumswohnung, verkar inte vara exakt detsamma som bostadsrätt.

Enklast är kanske att hyra egentligen.. men det är väldigt rimliga priser i Berlin, åtminstone om man är van vid Stockholmspriser. Och så finns det maaaassor av vackra sekelskiftslägenheter.. *dreglar*

Svar på tråden Tysk motsvarighet till hemnet?