• Cure

Aktiviteter för 2åring?

Hej,

Är hemma med mina två barn, en på 11 månader och en som är 2 år.
    Vad skall man hitta på mer än att gå till lekplatsen?

Hittar ingen rytmik el liknande att anmäla 2åringen till där vi bor (Alingsås).

Har ni tips på aktiviteter eller pyssel så skriv gärna!!!!

tack

• Svar på tråden Aktiviteter för 2åring?
  • Impertiff

Vår tvååring är fullt nöjd med lekparken, eller att bara ut och gå. Färden kan gå runt kvarteret eller ner till ån för att titta på ankor. Ibland ser vi någon myra, snigel eller annat intressant på promenaden
    Att bara följa med är något som hon gillar.
    Hon och pappan har varit och pysslat med båten, köpt glass i hamnen, strosat runt helt enkelt.
    Det är lätt att roa en tvååring om man bara tänker efter vad som intresserar dem.
    Att leta efter sniglar är urkul till exempel

• Kryztina

här i  halmstad har kyrkan (martin luther) sång och lek för 0-3 åringar med föräldrar. Kan kanske vara värt att kolla upp om det finns hos er? (vi är inte särskilt "kyrkliga" av oss men det är en jätterolig aktivitet för Wilmer).

• kamartina

Rita, måla, baka med trolldeg eller vanlig mördeg (som blir goda kakor sen). Bygga koja, ha picnic i vardagsrummet (eller i kojan) kan förgylla en 2-åringsdag.
    Hjälpa till med tvätten, åka på dammsugaren, bädda sängen och städa på rummet fungerar också ganska bra här hemma

Annars fungera allt utomhus!

• Kryztina

Ett annat tips är att göra sånt som man inte brukar göra normalt. Som t ex min kompis son fick åka buss på sin 2-års dag. Han blev överlycklig De går/cyklar alternativt åker bil annars. Han hade faktiskt aldrig åkte buss innan, bara sett dem ute. Eller som idag när jag och Wilmer gick till affären skippade jag vagnen (har inget körkort så det blir alltid så att han åker vagn inne i affären) gick till affären och lät honom åka kundvagn inne i affären. Det uppskattades!! Det låter ju som småsaker men för en 2-åring är det jättegrejer .

• Annica71

Sjunger, leker med alla leksakerna, är med och lagar mat, städar, går till lekparken, hämtar posten, läser, åker och badar, handlar osv osv.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • JennyL25

Hjäälpa till med tvätten älskar min 2åring tat göra.
    Måla med vattenfärger
    plaska med vatten

rita
    halsband
    pärlplattor
    Kanske de där för små för jag vet inte?

• Triss i Damer

Idag börjar dottern på plask och lek 1-3 år. Jag tycker det verkar kanon bra. Om ni inte har det hos er så kanske ni kan gå till simhallen en gång i veckan?

Annat att göra ute: Gå på promenader, gå i skogen, mata fåglar, änder...
    Inne: Måla, bygga med lera, baka, lägga pussel, kolla på film...

Hms ja det var allt jag kunde hitta på för tillfället :)

• 05putte

Kolla om det finns någon öppen förskola någon dag i veckan. Kyrkorna brukar ordna. Finns annars "Träffpunkt" på onsdagar och "Fredax" på fredagar i Vårgårda. Där kan lillen träffa jämnåriga och du kan fika med mammorna. Har själv skapat en massa kontakter via den öppna förskolan och lillen tycker det är kul. Det är ganska viktigt för oss "hemma-mammor" att träffa andra vuxna också!

Svar på tråden Aktiviteter för 2åring?