• Långbenopluto

Ni som drabbas av nässelutslag!

Jag har en fråga till er som drabbas av nässelutslag.

Om ni har ätit något olämpligt och får nässelutslag, hur lång tid brukar det då ta efter ni har ätit tills utslagen kommer?

Min 13 månader son har drabbats av nässelutslag och nu försöker vi komma på vad det är han reagerar mot. Men det är svårt att veta hur långt bak man ska gå....är det några timmar eller flera dagar?

Någon?

Mamma till Marcus och Isak
  • Svar på tråden Ni som drabbas av nässelutslag!
  • Hannah76

Vart har han utslagen?
    När vi var upp på akuten med vår dotter så sa de att det är något man ätit nyligen, det ger utslag fort.

• Långbenopluto

Han har utslagen i ansiktet, huvudet, nacken, magen och ryggen. Ingenting på benen...

Men det konstiga är att utslagen kommer och går.... Det blossar upp och ser jättegräsligt ut och en halvtimme senare har det lagt sig igen.. Och så håller det på hela dagarna.... Det började i torsdags...

• Trynträ

Jag har fått det utan att veta vad det beror på. Tror det kan vara värme eller nåt sånt jag reagerar mot men det lustiga är att när jag tränar så jag blir svettig så kommer de inte.

Jag fick medicin (tabletter) Atarax av en läkare och det funkar men jag tror inte små barn kan få så starka tabletter. Jag tycker du ska kontakta läkare för det är jättejobbigt när det kliar så.

• Carro W

Min son (iofs 6 år i höst) fick nässelutslag i påsk. Hela pågen blossade upp och när väl nässelutslgaen lagt sig fick han svullna leder.

Vi var inne på sjukan med honom (påskdagen... ) och då sa doktorn att de thelt enkelt kan vara så att han har drabbats av något virus. När kroppen ska bekämpa viruset slår det tillbaks på kroppen och därför reagerar den med t.ex. nässelutslag. Lite virrig förklaring men jaja, du förstår nog.

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • Långbenopluto
    Hannah76 skrev 2007-08-26 10:31:23 följande:
    Ville de inte att ni skulle komma upp med honom?
    Jag har redan varit och visat upp honom på VC, men eftersom utslagen lägger sig så snabbt är det svårt att säga vad det beror på. Så nu tar vi fram kameran så fort det kommer och så ska vi upp till BVC på måndag för jag ska begära en allergiutredning.
  • malinka2

Jag fick ofta nässelutslag förr, såg ut som jag fått stryk för de satte sej ofta runt ögon o mun... I mitt fall är det inget födoämne jag får utslag för utan tryck. Kliar jag mej ser det efter nån minut ut som jag rivit mej riktigt illa sen går de tillbaka. kan inte ha för tätt åtsittande byxor (i midjan), Bh osv. Ibland dök de upp utan anledning...
    Mina nässelutslag har blivit mindre med åren, förr kliade det nåt vanisnnigt så jag åt antihistamin, nu klarar jag mej utan, blir mest när jag kliar mej osv...

Så stirra er inte blinda på vad han stoppar i sej ( även om det är superviktigt det med ), det är inte alltid födoämnen som skapar nässelutslag...

lycka till med er kille!

• Långbenopluto

Nu har vi varit på barnmottagningen, de visste inte vad det kunde vara. Men vi fick Tavegyl utskrivet...

Om det inte ger med sig på 7-10 dagar ska de göra ett pricktest...

Jag bara hoppas att det inte är vår hund han är allergisk mot....

• 2bmamma

Vår 6-åring har fått det ngr gånger, första ggn när han var 1 år och senaste ggn förra veckan. Ingen vet vad det beror på men han får Tavegyl och så smörjer jag med Xylocain. Sen försvinner det till nästa dag. Han har såvitt vi vet ingen specifik allergi för då borde det komma oftare.

• que

Hej min son hade nässelutslag till och från de blossade upp och försvann han vart blå mm men vi var till en super bra läkare på sem och han sa att han fått en allergisk reaktion mot allergin..alltså han fick en allergi reaktion fast han inte är allergisk mot nåt..fick oxå tavegyl mot klådan men dom blir såå trött och sur av den så vi fick claretyn ist mycket bätter vart som sig själv igen sen fick vi även betapred(cortison tabletter) läkaren hade inte sett nåt så här de var värsta sorten sa han..man kan få de en gång på en livstid kanske två men aldrig tre gånger..jaja.

kolla gärna in min blogg där står de mer lycka till

• Pyris

Min dotter fick, när hon var liten, nässelutslag mot allt rött hon åt. Och även citrus. Så vi fick hålla allt sådant borta från henne. Idag kan hon äta det, om hon inte själv är sjuk, förkylning är något sådant, för då blir hon känsligare mot det.

Min son fick också nässelutslag en gång när han var liten, typ 8 månader eller något sådant. Det fick han pga av virus helt enkelt.

• Långbenopluto

Tack för alla svar!

Nu är det mindre utslag på honom, men det är inte borta helt... Det kommer och går varje dag, så han får Tavegyl varje dag...

På måndag ska jag ringa tillbalka och fråga om dom kan göra pricktestet.

Någon som vet hur pricktestet går till? Hur lång tid det tar osv...?

Svar på tråden Ni som drabbas av nässelutslag!