• vadskajaghetadå

Är en sån här linssoppa bra att äta om man vill gå ner i vikt + motion?

2-3 msk olivolja

½-1 oubergine

1 gul lök

5-10 pressade vitlöksklyftor

1 buljongtärning

lite tomatpuree´efter känsla

½ liter vatten ungefär

c.a 1-2 dl röda linser

vad tror ni?? jag äter detta typ varje dag för att jag tycker om det och tror att det kan vara bra bantningmat? vad tror ni?

detta gör jag ihop med motion på crosstrainer hemma.

• Svar på tråden Är en sån här linssoppa bra att äta om man vill gå ner i vikt + motion?
  • Lisa 74

Låter nyttigt och gott! Jag är en riktig vitkålsdiggare, så för att få lite extra skulle jag peta ner lite vitkål också .

• vadskajaghetadå
    Lisa 74 skrev 2007-08-26 00:50:10 följande:
    Låter nyttigt och gott! Jag är en riktig vitkålsdiggare, så för att få lite extra skulle jag peta ner lite vitkål också .
    ok, ja tack för tipset.

MEN DEN LÅTER INTE SOM NÅT MAN GÅR UPP I VIKT AV NÄMNDVÄRT ELLER?
  • nadja84

Mums den ska jag prova göra

*Dylan 2006-03-25*
  • lollisen

Nope, den soppan har väl ingen onyttig fett i sig? Men variera kosten så går du ner lättare, blir lite orolig när du skriver att du äter den varenda dag...? Du måste ju äta annat oxå?

• Indianica

Låter som en bra rätt. Jag föreslår en grov skiva bröd till så blir det mer mättande. Det du kan göra är att skvätta i flytande grönsaksbuljong (el. fond) istället för att ha i en tärning, för en tärning är gjord av ett slags fett som egentligen inte är så bra och det är ett fett. Men i enstaka fall är tärning ok.

• Bling1975

Väldigt mycket kalorier i både olivolja och linser så det beror på hur mycket du tränar.

Bara linserna (1,5 dl) och oljan (3 msk) motsvarar 730 kcal. jag tycker inte att någon måltid när man ska gå ner i vikt bör innehålla mer än 500 kcal.

När jag går ner i vikt så äter jag ca 1000 kcal per dag och motionerar i minst 20 min. Då går jag ner ca 1 kg per vecka.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • lollisen

Du kan ta med bönor i soppan för mer näring, alternativt varva med lite gröna linser och mycke kryddor som sätter igång förbränningen ordentligt. Typ, cayennepeppar, curry, ?? oelek nånting heter en kryddsås står still i huvet på mig,spiskummin...
    Du kan även göra soppan lite fastare och göra en gryta av den, blanda in lite kornfilér som ett fettsnålt alternativ

• Bling1975

Kan tillägga att jag tycker den är nyttig med bra fetter och så, bara lite för mycket kalorier. Tomatpure är en del socker också.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • lollisen

Alldeles för lite kaloriintag per dag om man ska kolla på rekommendationer för kvinnor..

Bling1975 skrev 2007-08-26 00:58:13 följande:
    Väldigt mycket kalorier i både olivolja och linser så det beror på hur mycket du tränar.Bara linserna (1,5 dl) och oljan (3 msk) motsvarar 730 kcal. jag tycker inte att någon måltid när man ska gå ner i vikt bör innehålla mer än 500 kcal.När jag går ner i vikt så äter jag ca 1000 kcal per dag och motionerar i minst 20 min. Då går jag ner ca 1 kg per vecka.
Svar på tråden Är en sån här linssoppa bra att äta om man vill gå ner i vikt + motion?