Bekämpa mossa & ogräs
Åh vill ha hjälp med hur vi ska göra för att få bort mossan och ogräs "fullt av maskrosor" i gräsmattan.
Åh vill ha hjälp med hur vi ska göra för att få bort mossan och ogräs "fullt av maskrosor" i gräsmattan.
Vi har inför våren laddat upp med ett medel som man ska vattna ut på gräsmattan som ska vara bra mot mossa, och en Speedy Weedy som vio ska ge oss på maskrosorna med!
Köp en st. strollermaskin och strollerströ på påse. Det finns också en ny? variant i flytande form man kopplar på vattenslangen. Blomsterlandet har båda. Förmodligen även plantagen och Coop bygg. Det finns olika varianter: gödning/mot mossa, gödning/mot ogräs. Detta görs gärna 3 ggr per säsong: frukost, lunch, middag.
Vi kör järnsulfat för att döda mossan. Går att köpa en 10-liters hink på granngården (lantmännen) för runt en hundring. Sen tar man en kopp till ca 10 liter vatten i en plastvatten kanna och häller över mossan. Den blir svart nästan med en gång.
Sen gödslar vi med NPK kn man köpa en jättesäck oxå på granngården för några hundralappar och det räcker hela sommaren. Du ska inte gödsla nu på hösten eftersom gräset ska gå in i vila snart. Däremot så upprepa gärna behandligen med järnsulfat i vår och gödsla när gräset börjar växa april/maj nångång beroende på var du bor.
Vad gäller maskros så köpte jag ett järn från fiskars. Ett sånt där så man slipper böja sig. Jag utförde sk mekanisk bekämpníng på maskroserna. Har inga kvar nu
Nu vet inte jag exakt hur mycket maskrosor du har. Man har du väl fått upp pålroten kommer de inte igen. Ogräsmedel kombinerat gödsel är fasligt dyrt och man måste upprepa behandlingen.
Kan tillägga att våran tädgård är 1200 kvm så vi måste var lite ekonomiska....
Mvh Anna
Glöm inte att kalka gräsmattan. Gödsel hjälper inte om man inte kalkar.
Njaaa. Kan inte riktigt hålla med dig. Risken om man inte kalkar utan bara gödslar är att gödningen ligger latent i jorden och inte aktiveras ordentligt förrän man kalkar. Om det händer kan gräsmattan bli övergödd när man väl kalkar. Problemet man kalk är att de flesta inte lägger på tillräckligt mycket kalk, och då gör det naturligtvis ingen nytta.
Men hur kan kalket trigga gödningen? Menar du att det är en kemisk process som gör att gödslet inte kan tas upp om inte kalk tillförs?
Där inget fel med att kalka om det verkligen behövs, om inte annat är det bra för att bibehålla en god jordstruktur. Men som undermedel mot mossa är verkningarna mer tveksamma och av tillfällig art, och det gör inget för att komma tillrätta med den verkliga orsaken. Att bekämpa mossa med kalk är att behandla symptomen och bortse från den egentliga orsaken till problemet.
Om man inte sk mulchar när man klipper, dvs inte låter klippet ligga kvar och gödslar enbart med konstgödsel förstör man jordstrukturen. Maskar och andra småkryp som är beroende av dött växtmaterial för sin fortlevnad dör ut, eller minskar åtminstone drastiskt i antal. När daggmaskarna försvinner blir jorden kompaktare, dräneringen sämre, syretillförseln till gräsrötterna försämras och behovet av moderna påfund som vertikalskärning och luftning är det enda som återstår.
-Anna-
Jag skulle naturligtvis ha utvecklat mitt svar lite mer. Självklart får man effekt av gödningen även om man inte kalkar, men eftersom jordens pH-värde påverkar upptagningen av vissa näringsämnen, får man bättre effekt om man kalkar.
Min bästa vän för att få bort maskrosorna är en maskrosuppdragare. Rolig att använda är den också.
www.icakuriren.se/ArticlePages/200607/04/20060704135933_Icak012/20060704135933_Icak012.dbp.asp