• Anonym (oro)

Maxvikt för CT-röntgen?

Väljer att vara anonym då detta är känsligt för mig...

Läkarna funderar på att låta mig genomgå en CT-röntgen av olika skäl..vill ej gå in på det.

MEN jag undrar nu om det finns en maxvikt för att få åka in den "tunneln"?

Jag väger 117 kg och blir lite nervös att de ska säga att maxvikten är max 100 kr eller så...

Någon som vet??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-26 09:43:57:
    Eller heter det magnetröntgen??

• Svar på tråden Maxvikt för CT-röntgen?
  • Tygbiten

Läste på bristen när sonen gjorde CT förra veckan att den höll för 150 kg. Så det är nog inga problem.

• Anonym (oro)

TACK!

*pustar ut*

• Anonym (ok)

Jag väger 128 kg och det var inga problem när jag gjorde den

• Anonym

Jag har gjort en massa såna och det har aldrig varit några bekymmer, väger mer än du...

• Anonym

haha lite roligt men... hade maxvikten varit 100 kg hade vi inte kunnat röntga hälften av sveriges befolkning ;)

• Anonym (dingo)

Jag visste inte att det fanns en maxvikt, däremot kunde en av mina vänner inte bli undersökt med magnetröntgen för han var för tjock, fick inte plats i tunneln på det sjukhuset.

Han vägde då 138 kg.

• Anonym

Vikt är oftare ett problem vid MR (magnetkamera) än vid CT (skiktröntgen) eftersom "tunneln" vid MR är smalare. Ofta går gränsen vid cirka 140 kg för att kunna komma in i MR-tunneln, men det beror ju lite på hur man är byggd också, liten och väldigt rund eller lång och kraftigt.

• Anonym

Vad händer om man väger mer än 150?

• Vinterkatten

Oroa dig inte, du uppnåt inte maxvikten (jobbar med CT). Den är dock lite olika på olika maskiner, men ingen model har maxvikt 100kg. Brukar ligga på ca 150-180kg.
    Hoppas det gjorde dig lite lugnare. Har du fler frågor är det bara att fråga!

• MajaVira
    Vinterkatten skrev 2012-10-28 20:18:02 följande:
    Oroa dig inte, du uppnåt inte maxvikten (jobbar med CT). Den är dock lite olika på olika maskiner, men ingen model har maxvikt 100kg. Brukar ligga på ca 150-180kg.
    Hoppas det gjorde dig lite lugnare. Har du fler frågor är det bara att fråga!
    Tråden är över fem år gammal, så TS har nog gjort undersökningen vid det här laget.
  • Vinterkatten

Såg nu att du skrivit CT eller MR (magnet). Detta är två helt olika maskiner, även om de liknar varan. Magneten är mer känslig för tyngre patienter och har även en mindre "tunnel" än CT'n som är något bredare. Men även magneten kommer vara ok med din vikt.
    Vissa sjukvårdsinrättningar har satsat på extra breda/stora CT och MR för personer med övervikt. I värsta fall kan man bli remitterad hit om inte ordinarie maskiner räcker till...

Svar på tråden Maxvikt för CT-röntgen?