• ZeldaStar

Katt med mask i magen, farligt för gravid??

Undrar om någon vet ifall katten har mask i magen, om det smittar till människor?
    Och isåfall...är det "farligt" när man är gravid?
    Har presic fått hem katten, från ett djurhem,så jag vet väldigt lite om den...
    Men att den har mask, det ser jag! Förmodligen är det bandmask...
    Har även hund...smittar det till henne tro?

Någon som vet...?

Kan ju dessvärre inte köpa avmaskningsmedel idag...på en söndag!

• Svar på tråden Katt med mask i magen, farligt för gravid??
  • Mrscaro

springmask som djur har smittar inte till människor...desamma gäller springmask som människor har smitter inte till djur...men däremot bär dom omkring mask ägg i sin päls som man måste tvätta bort...men du ska nog inte vara orolig...ring sjukvårdrådgivningen annars.

• ludenben

jo det finns en mask som kan smitta till människor men då måste man nog ha kontakt med kattskiten utan att tvätta händerna och sen stoppa de i munnen eller så för annars smittar det inte. Var lite orolig att det smittat min son en gång för han var å grävde i lådan när katten hade mask och stoppade fingrarna i munnen och jag läste det sen nån stans att det kan smitta. Nån läkarbok, om det var bonniers eller nån. Men en vuxen gör ju inte så så jag tror inte du behöver vara orolig. Har ni inget jourapotek föresten ifall du vill ha maskmedlet idag??

• ZeldaStar
    ludenben skrev 2007-08-26 09:53:18 följande:
    . Har ni inget jourapotek föresten ifall du vill ha maskmedlet idag??
    Nej, tyvärr...bor i en liten "håla" där dom endast har öppet på veckodagarna...

Men måste ringa till djurhemmet iaf sen...
    är det inte så att om katten har vita hinnor i ögonen (längst in) så tyder det på att dom är sjuka?
    Eller har jag fattat de fel?...
    Han hostar/nyser mycket oxå...

Usch...känns sååå himla ledsamt och tråkigt när han bara varit här i ett par dagar...Fast detta hade han när vi hämtade honom.
    Tycker det är konstigt att dom inte märkt de?!...
    Med tanke på att han är en "hitte-katt" vill jag ju bara att han ska finna ro här...
  • ludenben

eftersom han hostar och nyser tycker jag absolut att du ska kontakta katthemmet. Även om det är en hittekatt kan de ju inte sälja en sjuk katt till er.

• ZeldaStar
    ludenben skrev 2007-08-26 10:01:24 följande:
    eftersom han hostar och nyser tycker jag absolut att du ska kontakta katthemmet. Även om det är en hittekatt kan de ju inte sälja en sjuk katt till er.
    nää, tycker ju inte de...
    Samma dag som vi hämtade honom, hade han varit hos vetrinären och fått vaccination.
    Dom upptäckte då att han hade tandsten, som dom skulle behandla.
    Så man tycker ju att dom borde kolla upp annat som inte står rätt till?!...

Men jag ska ringa till dom och fråga.
    Vill ju inte behöva lämna honom bara... Gråter
  • Carisma95

Köpte ni honom från ett katthem, borde de väl ha papper på att han har blivit veterinärbesiktad....?

A stumble may prevent a fall....
  • ludenben

på de katthem jag har hört om är katterna vaccinerade, friska och vetrinärsbesiktade och även kastrerade när de säljs vidare till nya hem. De brukar ju vara noga eftersom katten redan är övergiven en gång så brukar inte de vilja att det ska hända igen.

• Hästtokigmamma33

springmasken smittar från katt till människa och visevärsa..

Me3n springmasken är ganska ofarlig

• ZeldaStar
    Carisma95 skrev 2007-08-26 10:13:31 följande:
    Köpte ni honom från ett katthem, borde de väl ha papper på att han har blivit veterinärbesiktad....?
    Ja, jo, vi har fått papper på att han var hos vetrinären i torsdags.
    Då blev han vaccinerad och chip-märkt.
    Så...det stämmer ju säkerligen.
    ludenben skrev 2007-08-26 10:15:32 följande:
    på de katthem jag har hört om är katterna vaccinerade, friska och vetrinärsbesiktade och även kastrerade när de säljs vidare till nya hem. De brukar ju vara noga eftersom katten redan är övergiven en gång så brukar inte de vilja att det ska hända igen.
    Kastrerad är han oxå, det var han innan tydligen. (alltid något positivt)

Usch, tycker bara att det verkar lite konstigt...med tanke på hostan/nysningarna är även snuvig.
    Frågade om det igår, då undrade hon om det "bubblade" ur nosen, isf skulle vi höra av oss, då har den tydligen feber.
    Men han är inte varmare än vanligt...

Nää, jag får nog ta och ringa dom NU! Skrikandes
  • ludenben

ja ring så du får veta!! hoppas det går bra!!

• ZeldaStar

*suck*
    Givetvis, hade dom stängt idag...söndag...
    får väl avvakta till imorgon...

Tack för all hjälp!
    Gulligt av er!

Svar på tråden Katt med mask i magen, farligt för gravid??