• WhiteTrash

Hur hög ska sänggaveln vara?

Jag funderar och fundrear på att bygga egen huvudgavel till vår säng, men hur hög ska den vara? Blir 90 cm för hög eller för låg??
    (menar den delen av gaveln som ska synas)

• Svar på tråden Hur hög ska sänggaveln vara?
  • WhiteTrash

Ingen som vet?
    Kan nån mäta sin kanske?

• Det ljuva livet

Det beror väl lite på hur höga era madrasser är. Har ni en sån där prinsessan på ärten säng eller en ganska låg? Ställ dig brevid sängen och känn efter vilken höjd du tycker känns bäst.

• WhiteTrash

Prinsessan på ärten?
    Nää, vår är "standard" med vanliga medar dom ben, en 5 cm bäddmadrass på... dvs ca 50 cm hög utan bäddmadrass. Med bäddmadrass 55 cm. det ser fanimig högt ut med 90 cm huvudgavel (ovanpå de 50 centimetrarna).
    Hade tänkt fuska och lägga en 5 cm tjock bäddmadrass (billig/gammal) på en spånskiva och sen klä den i nått tyg nämligen. Vet dock inte om jag skulle ha haft en 80's eller 90's bred madrass...

• WhiteTrash

Den får bli 80cm hög. det såg bra ut då jag mätte
    Men, då måste jag nog ändå kapa den lite eftersom den blir 10 cm för lång... det ser väl dumt ut om den sticker ut 5 cm huvudgavel på vardera sida?

• WhiteTrash
    Värsta Supermamman skrev 2007-08-26 15:23:50 följande:
    Jag har fuskat med ett täcke och ett lakan på vår gamla sänggavel. Fäst har jag gjort med säkerhetsnålar för att det ska vara så enkelt som möjligt att tvätta. Så här ser det ut: detljuvailivet.blogspot.com/2007/08/barnkudda...
    Jättefint! Hur hög är din?
Svar på tråden Hur hög ska sänggaveln vara?