• Venezuela

Är pesto onyttigt?

Jag har en pesto på soltorkad tomat som jag bredde på smörgåsen igår istället för smör. Nu kom jag på att det kanske inte gjorde smörgåsen nyttigare... Står inget på burken om kalorier eller fett, men den innehåller ju olja. Har nämligen dragit igång en utmaning/tävling på jobbet om att försöka gå ner i vikt Är pesto bra eller dåligt??

• Svar på tråden Är pesto onyttigt?
  • Lellan

Pesto innehåller mkt fett (olja) så vill du gå ner i vikt ska du nog inte äta så mkt- Lycka till

• Carre

det är mycket bättre alternativ än smör iallafall.. "Olivolja innehåller en stor andel nyttiga, enkel- och fleromättade fetter och även antioxidanter och vitamin E." (recepthjalpen.se)

• cleopatra2

olivolja,pinjenötter är ju feta,och det är pesto med,men det är mindre fett än i smör och framförallt bättre fett,det är bara osten som har mättad fett.

• Venezuela

Tack för hjälpen. Verkar som jag får lära mig att äta smörgås utan ngt som klistrar fast skinkanFlört

• häxvrål

Du kan ju köpa någon färskost i light-variant, tex philadelphia finns ju med 4% fett. Det kan man ha under skinkan istf smör.

Svar på tråden Är pesto onyttigt?