• Marielle 84

Passagerare vid övningskörning?

Hejsan!
    Jag har inget körkort, och övningskör inte ens. Men de är några vänner till mig som inte kan enas! De disskuterar hejvilt om man får ha passagerare med när man övningskör, eller inte?
    Vet ni?

• Svar på tråden Passagerare vid övningskörning?
  • Carro W

Jag har haft det iaf

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • WhiteTrash

Ja, det får du. Men han/hon som du övningskör med måste sitta fram.
    Jag övningskörde med hela familjen i bilen. Pappa fram, mamma, brorsan och syrran i baksätet. Vi var på bilsemester
    hade till och med en passagerare då jag körde upp

• MammaHela

Japp det får man.

Men det är upp till dig och den du övningskör med att avgöra om det är lämpligt.
    jag skulle inte ha med barn i bilen om jag inte var väldigt nära att köra upp och väldigt säker på min körning.

Sen inte heller ta med nån som kan störa under körningen... Tex folk som distraherar en mycket,,,

mammahela.bilddagboken.se ♥ Nu är Liv här ♥
  • Marielle 84

Tack för era svar =)

• Dripknot

Jag hade pappa som handledare när jag övningskörde. Morsan var med och satt bak ett par ggr. Men rent spontant så kändes det bäst att övningsköra utan passagerare, mest för deras egen säkerhet. Folk som övningskör är inte säkra för fem öre i trafiken och därmed finns det också all anledning att visa extra mycket hänsyn och ge dem gott om utrymme i trafiken.

Men nu när jag har eget körkort får vem som helst åka med mig, på några villkor. Åker folk med mig ska de hålla tyst, annars kan de promenera. Visst får de prata men baksätesförare undanbeder jag mig!

Jag undviker också att åka med folk som övningskör. Gjorde det från Arlanda en gång och det var rena skräckupplevelsen. Tjejen som körde hade noll koll och satt hela tiden och ojade sig över hur andra körde och glömde totalt bort sig i korsningar och så. Men inget allvarligt hände, tack o lov... Tyvärr hör hon till de som aldrig kommer kunna erkänna att de också kan göra fel.

Så jag framför mitt fordon, på mina villkor pga att det känns bäst så.

Svar på tråden Passagerare vid övningskörning?