• Rigor

Fläckiga blad på gullrankan, sjukdom?

Har många gullrankor som vuxit så de knakar och blivit stora och fina, men nu plötsligt har några fått bruna, trista fläckar på bladen och tappat livsgnistan. Började på ett par som jag hade nere och nu har även ett par på övervåningen blivit likadana. De har börjat tappa bladen oxå. Verkar vara en sjuka och jag oroar mig för att de ska få samma allihopa. Har några som inte "drabbats" ännu. Finns något botemedel?

• Svar på tråden Fläckiga blad på gullrankan, sjukdom?
  • Marcupilami

Mina har blivit så om jag glömt att vattna dem.

Jag har en gullranka som jag flyttar runt, men den måste få för mycket ljus överallt. Bladen är helt gula, och gular blir dem.

dator heter det. datOR...
  • Rigor

Men de får vatten! Och gödning! Jag lovar! De håller inte på att vissna utan det är nåt helt annat. Mystiskt. Invasion från Mars?

• Marcupilami

Ja, kanske? Här också? De får inte ens för mycket ljus. Mutter...

dator heter det. datOR...
  • Rigor

Hallå!
    Finns det nån grönfingrad människa som kan bota mina krassliga gullrankor???

• Ankianka79

Du kan inte lägga ut en bild på ett sjukt blad?

• Rigor

Ankianka:
    Oj oj oj. Blad på bild. Är ingen hacker och har ingen sån hemma just nu, så att fota och få in i datorn är ungefär lika enkelt som att cykla baklänges på järnvägen med en hink över huvet...
    Sorry. Fast bladen är bruna på kanterna och fläckvis och blir bleka och trista. Kan den beskrivningen hjälpa, tro?

• Ankianka79

det finns ett litet kryp som heter falskt spinnkvalster, de är som en liten mörk prick och sitter på undersidan av bladen, gärna de yngre. har man dessa kryp på växterna så kan de ge bleka blad och bruna blad, men gullrankor är inte favvoväxten, så undra om det är sådana...

Står de ljust? För mycket ljus gör bladen bleka och står de i direkt sol så kan de bli brännskador, i form av bruna fläckar.

Det kan också vara svamp eller virusangrepp också.

Svårt att säga vad det kan vara, hoppas det finns någon annan som kan ge dig ett bra svar!

Svar på tråden Fläckiga blad på gullrankan, sjukdom?