• angeleye82

Fritidspedagog

Hejsan!!

Jag har precis fått mitt examensbevis hem i brevlådan, jag kan nu arbeta med barn i den yngre åldern. 0-12 år. Nu min lilla fråga..hur mycket kan man "kräva" i lön som fritidspedagog? Beror det kanske på vart i landet man bor? Jag bor i Stockholm..sen skulle jag vilja veta vad ni som arbetar med detta trivs med erat jobb. Vad är roligast/tråkigast i det arbetet??

Kram

• Svar på tråden Fritidspedagog
  • Gwen Stefani

Jag har precis börjat på mitt nya arbete där jag ska vara fritidspedagog. Har innan arbetat som förskollärare under tre års tid.
    Jag bytte eftersom jag vill arbeta med större barn. Jag har redan fått avsmak på mitt nya jobb, tyvärr! Vad jag redan har
    märkt av är: otydliga arbetsuppgifter, sena dagar, långa dagar;
    eftersom man hela tiden är i barngrupp från förmiddag till kväll. Man kan aldrig pusta ut.
    Sämre villkor än vad förskollärare och lärare har. Det
    känns som man är bottenskrapet i skolans hierarki. Man får ofta
    ställa upp att täcka upp för lärare eller förskollärare. Men
    när det fattas folk på fritids så får man aldrig hjälp tillbaka.
    Men jag kanske bara har kommit till fel skola?
    Det positiva är just barnen. Jag har en kompis som också arbetar som fritidspedagog och hon stormtrivs på sin skola. Men de har också bättre personaltäckning.
    Min lön är 22500.

• angeleye82

jösses vilken bra lön! fick du det som ingångs lön eller har du arbetat inom förskola en längre tid?? tråkigt att du inte trivs..är ju viktigt..jag har praktiserat och vikarierat på fritids förut och trivits hur bra som helst...du kan inte begära att ha en samtal och berätta hur du känner..menar, ingen ska må skit på ett sådant jobb..barnen blir ju lidande också om det inte är organiserat ordentligt..hoppas det blir bättre för dig!!

• Gwen Stefani

Det är brist på fritidspedagoger just nu. Därför är det nog lätt att förhandla upp lönen. Jag blev klar på lärarhögskolan 2004. Har arbetat som förskollärare fram till nu. Men många i förskollärare får ännu högre löner än vad jag har. Nyexade i Stockholm kan väl få ca 24000 i ingångslön, efter vad jag har hört.

• angeleye82

Osatan..jag fick 19,500 för 2 år sen...så man kan alltså gå upp rejält i lön...bra å veta..så man inte under bjuder..

• angeleye82

jag sket i sista kursen och började jobba då..men nu ejag ju helt klar så då kan man nog kräva lite mera..:P

• Gwen Stefani

När du löneförhandlar ska du alltid ha em prutmån, så att du kan gå ner lite i lön men ändå vara nöjd. Det är alltid bra att kolla lönestatistik på lärarförbundets hemsida, eller ringa lokalavdelningen i den kommun där du söker arbete. De kan berätta vilken lön som är rimligt att kräva.

Svar på tråden Fritidspedagog