• komakino

Gravid med Metformin?

Jag undrar hur många av er som lyckats bli gravida under Metforminbehandling? Alltså utan annan stimulering eller behandling.

Nästan direkt när jag började med Metformin kom min mens igång. Jag kan inte påstå att man kan ställa klockan efter den, men den kommer med 5-7 veckors mellanrum ungefär. För två år sen blev jag oavsiktligt gravid och gjorde en abort pga omständigheterna. Jag är inte överviktig (BMI 23).

Nu är min situation annorlunda och det är dags att öppna verkstaden på riktigt. Min fråga är: Finns det någon med ungefär liknande situation, som blivit gravid? Hur lätt eller svårt gick det?

• Svar på tråden Gravid med Metformin?
  • Kiimen

Hej.
    Min läkare avrådde mig att bli gravid under metforminbehandling eftersom det är en klass2 medecin och kan skada fostret. Vad jag förstått av andra inlägg och läkaren får man metformin för att försöka gå ner i vikt och få i gång äl. Men planerar man barn skall man tydligen inte äta dem.

(avråddes av barnmorskan och endokrinologen)

Hoppas att du lyckas bli gravid.
    Kramar om och håller tummarna!

• komakino

Tack! :)

Jag ska ringa läkaren på måndag och fråga vad som gäller. Läste i en annan tråd att metformin minskar risken för missfall, så det verkar finnas lite olika bud. Man vill ju inte riskera nåt dock. Jag har ett svagt minne av att de på kvinnokliniken sa att jag skulle höra av mig när jag ville bli med barn så det är väl dags...

• komakino

Tills dess att jag fått tag på läkaren (det kan ju ta lite tid): Är det någon annan som vet hur det ligger till med att äta Metformin under graviditeten? Jag är som sagt inte gravid än, men nyfiken...

• Krusbär

Kollade runt lite och det verkar inte som om man ska äta metformin under graviditeten. Däremot så är det bra om insulinet är under kontroll innan man blir gravid, eftersom diabetes i sig kan orsaka fosterskador. Det handlade alltså om behandling vid diabetes, vet inte vad som gäller vid PCOS.

Här är länken: www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=63&contenttype=text/html

• komakino

Oj! Det lät inte så bra nej.

Jag får helt enkelt fortsätta göra graviditetstest alldeles för ofta, så att jag är säker på att inte utsätta den blivande bebisen för metformin...

• Krusbär

Det står att det inte är så farligt under tidigt graviditet, men att man ska sluta när man vet om det.

• mamma till Viktor och William

Jag fick Metformin utskriver för att bli gravid. Det enda man skulle tänka på var att sluta äta tabletterna när man testade positiv. Vet dock att det finns vissa läkare som tycker man ska fortsätta med Metforminet de första kritiska veckorna för att minska risken för missfall.

Kanske ska tillägga att jag fick en frisk och go son!

Right now is a gift, that's why it is called present
  • komakino

mamma till Viktor: Hur lång tid tog det för dig att bli gravid med Metformin? Och hur påverkade medicinen dig i övrigt?

• mamma till Viktor och William

Jag kände inget alls av medicinen! Åt nog det i 5 månader innan jag blev gravid.... Den här gången fick jag dock Metformin Hexal och den mår jag SKITILLA av! Metformin Meda fungerar bättre på mig...

Right now is a gift, that's why it is called present
  • JewelGirl

Man kan visst äta Metformin som ett steg i att bli gravid men när man väl är det så finns ingen anledning att fortsätta.

För mig hjälpte Metformin mycket. Den gav mig ett stabilare sockernivå som resulterade i en rätt rejäl viktnedgång som i sin tur påverkade äggen positivt. Dock behövde jag lite ytterligare hormonbehandling för att bli gravid men är ändå tacksam för Metforminbehandlingen.

Jewel och Sancho väntar tvillingar. Är i vecka 25+6
  • komakino

Någon mer som blivit gravid på bara Metformin?

• Fru sjöström

Här är en som blivit gravid 2 ggr tack vare metformin!

• God Is A Girl

Här är ännu en som blev gravid av Metforminbehandling, dock också i samband med spolning men jag tror mest på metforminet.
    Tre månader tog det sen plussade vi!

• komakino

Tack för era svar! Nu känns det hoppfullt.

• Krusbär

Hittade det här:

Insulinsänkande läkemedel, metformin
    ? Övervikt försämrar insulinkänsligheten mer hos PCO-kvinnor jämfört med andra kvinnor. Vid PCO, framförallt hos patienter med övervikt och insulinresistens, har metforminbehandling visat sig ge spontana menstruationer och ovulation. Genom att minska insulinnivåerna hos PCO-kvinnor förbättras ovulationen. Viktnedgång och livsstilsförändringar tillsammans med insulinsänkande läkemedel som metformin, är metoder för att sänka insulinnivåerna. Metformin är ett läkemedel som sänker halten av glukos i blodet, minskar ovariernas androgenproduktion och ökar FSH- och SHBG-nivåerna. Metformin ges av tradition till en stor grupp PCO-kvinnor. Studier visar att metformin endast ger en liten förbättring av ovarialfunktionen. Metformin förbättrar inte heller missfallsfrekvensen. Studier visar också att det är dubbelt så stor chans att föda ett levande barn med klomifencitrat jämfört med metformin. Slutsatsen blir därför att klomifencitat ger bättre resultat än metformin. Klomifencitrat och metformin i kombination är inte heller bättre än enbart klomifencitrat. Fördelarna med metformin är dock att den ger mindre antal tvillinggraviditeter jämfört med klomifencitrat. Är kvinnan klomifenresistent är det också värt att pröva metformin före gonadotropinbehandling. Vid IVF-behandling ökar också ?live birth rate? med metformin.

www.puregon.nu/arkiv/2006_dec.html

• komakino

Just det här med "risk" för tvillinggraviditet är kanske det jag tänker mest på. Annars verkar det ju som att pergo etc är mer effektivt för såna som oss. Källan ovan är iofs kanske inte helt neutral... men ändå.

Jag tänker prova med bara metformin ett tag och se vad som händer. Jag tror att jag har ägglossning i alla fall.

Det där med att "Metformin ges av tradition till en stor grupp PCO-kvinnor", det vet jag inte om jag tror på? Jag har träffat på många läkare som inte har hört talas om det, och läser man här på forumet verkar det som att många inte får det fast de vill.

• Krusbär

TS: Håller med dig! Här kommer mer:

På Carl von Linnéklinikens hemsida står det såhär:

Vi vet ännu inte säkert hur effektivt metformin egentligen är. Vi väntar på resultat från flera stora korrekt gjorda studier. Preliminärt är det just kvinnor med lätt övervikt som kan tänkas ha bäst effekt, inte på så sätt att de minskar särskilt mycket I vikt, men att insylin/sockeromsättningen påverkas gynnsamt. Det kan göra att man lättare ägglossar, antingen av sig själv eller med Pergotime. De biverkningar du upplever är vanliga och brukar avta. Kvinnor med betydligt högre BMI än du, eller de med låg-normal BMI har sannolikt mindre eller ingen effekt av metformin.
    ...
    Senaste rönen angående Meformin vid PCOS är inte så uppmuntrande avseende effekt på ägglossning. En stor amerikansk välkontrollerad studie talade för att preparatet inte hade någon säker effekt jämfört med sockerpiller. Dock: min egen och andras klinisk erfarenhet talar för att en del kvinnor med PCOS får klart mindre sockersvängningar och sockersug med metformin. Man ser också ofta att det farliga bukfettet minskar eller inte fortsätter att öka när man står på metformin. Skulle dina humörsvängningar åter bli bättre med p-pillerså finns troligen ett samband med perider av lågt blodsocker. Besvären kan då återkomma när du på nytt slutar med p-piller - då kan metformin prövas. Det är ju lätt att sluta om du inte upplever någon förbättring.

www.linne.se/pcos/

• Fru sjöström

Jag testade pergo innan metforminet och det funkade inte alls på mig trots hög dos. Efter 1 v med metformin så fick jag mens och sen äl.

• Psb

Hej!
    Jag gick på metformin, tror det var 500mg, 2 ggr om dagen tog jag dom. Och nu äntligen är jag gravid i v 16!
    Så härligt, så det fungerade för mig i alla fall.
    Det tog ungefär 4 månader för oss när vi väl började med tabletterna.

Jag slutade med dom så fort jag visste att jag var gravid, hoppas verkligen att det inte kan bli något fel pga av dom.
    Det räcker att man går runt och oroar sig ändå.

Svar på tråden Gravid med Metformin?