• Palmolive

När bytte ni till bilkudde?

Som rubriken lyder, vid vilken ålder bytte ni till bilkudde?
    Är det någon som bytt "tidigt" och vad är riskerna med det?

Konstig fråga kanske, men blev så arg när svärföräldrarna satte min 1,5 åring på bilkudde i bilen.. Vill gärna ha argument att tala om för dom till nästa gång...

• Svar på tråden När bytte ni till bilkudde?
  • Linndan

min son blev 3år i juni och har bilkudde. han sitter jättebra i den.

(¯`°?.¸ ღ Kevin 040617 o Ella 070228 ღ ¸.?°´¯)
  • Davidoff1975

Måste inte barnet ha en viss längd och vikt för att få sitta på bilkudde? Det har jag för mig att jag hört talas om iallafall

• Mizzz

risken är att ditt barn har för tungt huvud (i förhållande till kroppen/musklerna) att han/hon bryter nacken i en frontalkrock.. Det är därför rek är minst 4år eller så länge barnet kan sitta i en bakåtvänd stol.

• Kina79

Gå in på NTF och läs. Där hittar du mkt bra info om barn i bil. Det rekommenderas att barn sitter bakåtvänt till 4 års ålder, gärna längre om de får plats.
    Anledningen är att det är först vid 4 års ålder som skelettet är så pass starkt och huvet inte längre är så stort i förhållande till kroppen, att barnen klarar en krock framåtvända.
    Den bakåtvända barnstolen är inte urvuxen förrän barnets öron når kanten på bilstolen, hellre sitta trångt med benen ett tag, än att vända för tidigt.
    Barnet ska oxå väga mer än 15 kg för att kunna sitta framåtvänt.

Så, en 1½ åring ska absolut INTE sitta framåtvänt, det är till att leka med barnets liv!

• Snooze

Vi har precis börjat låta var dotter som snart ska fylla 9 sitta på kudde!!! Alltså "bara" kudde, utan rygg och armstöd. Vår kille som är 6 sitter i en bilbarnstol där man så småningom kan montera bort rygg och armstöd. Vi har fått lärt oss att barnen gärna ska vara minst 140 cm (dottern är snart 130 cm) innan de får sitta på kudde men det VIKTIGA är att när de sitter som vanligt INTE har bältet för högt, dvs över halsen. Vid en smäll fixar bröstet att ta trycket från bältet medans halsen definitivt INTE gör det. Skulle aldrig falla mej in att låta en 4-åring sitta på bara kudde, än mindre en 1 1/2 åring.

• Kina79

Snooze:
    Nej, jag menar inte heller att en 4 åring ska sitta på bara kudde. Jag svarade nog bara på frågan om bakåtvänt kontra framåtvänt åkande.

När man vänder framåt (tidigast vid 4 års ålder) bör man köpa en bältesstol, dvs en kudde med rygg, nackstöd och bälteshållare, så att bältet kommer i rätt höjd.

• Linndan

snooze - fast hon har väl åkt framåt då i stolen med ryggstöd?
    bilstol med rygg o armstöd är sak samma som "bara" kudde, fast med ryggstöd.
    (enligt mig iaf)
    min 3 åring sitter jättebra i bara kudden. bältet går över bröstet, inte halsen.

• linus

Bilkudde och bältesstol är INTE samam sak.

På en bilkudde jsitter barnet endast på en upphöjning , en bältesstol med ryggstöd har sidokollisionskydd!

Bilkuddar är helt vansinningt att anv tycker jag , möjligen till en 8-10 åring.

Linndan: Du kanske skulle läsa lite fakta så du vet vad du utsätter ditt barn för?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias & Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • Snooze

Linndan: Ja, hon har suttit framåtvänd sen nästan 5 års ålder med det jag reagerade starkast på var inte framåt/bakåtvänd utan vart bältet går. I en "vanlig" bil tror jag inte att bältet sitter bra utan att du på något sätt reglerar det med hjälp av spännen på ryggstödet/nackstödet/sidostödet. Det har det iallafall inte gjort på någon av alla de bilarna mina barn åkt i.

• myskatt
    Linndan skrev 2007-08-26 15:19:32 följande:
    min son blev 3år i juni och har bilkudde. han sitter jättebra i den.
    Ja du, tills ni krockar! Titta gärna på denna film: http://www.folksam.se/press/krockfilmer_bilbarnstol.htm

Jag blev skogstokig när jag fick veta att farmor och farfar åkt med Ts kusin på bilkudde. Inte så mycket för att han fick de, de får gärna leka med hans liv om de vill, men tanken på att de skulle få för sig att göra samma sak med Tilde gör mig förbannad!

Han är knappt två och åker bla i bältesstol i sina föräldrars C70 (sen han va 20 månader) för att de är för lata för att montera bakåtvänd stol i den. Så svärföräldrarna får åka med honom på kudde om de vill...

Skickade ett mail med massa länkar till NTF och filmen ovan. Farmor har inte sagt nåt men jag tror hon fattar att jag inte är att leka med i denna fråga! Vi lämnar gärna kvar en av våra bilar när de är barnvakter eller så får man byta bilar, flytta runt stolar etc. Hellre att det tar nån timme extra än att dottern riskerar en fem gånger högre risk att skadas vid krock!
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Linndan

nu åker ju vi sällan bil, då vi inte har egen bil.

• wildrose71

Oj, mina är 5 och 8 och har inte kudde utan bältesstol. Min äldsta satt bakvnt tills hon var över 5 sonen inte riktigt lika länge tyvärr.

• Joico

Sitter bra kanske ja.. men det är inte det det handlar om. Barnets nackmuskler är inte tillräckligt utvecklade för att klara av en krock i framåtvänt läge. Inte förrän 4års ålder

Linndan skrev 2007-08-26 17:09:23 följande:
    snooze - fast hon har väl åkt framåt då i stolen med ryggstöd?bilstol med rygg o armstöd är sak samma som "bara" kudde, fast med ryggstöd.(enligt mig iaf) min 3 åring sitter jättebra i bara kudden. bältet går över bröstet, inte halsen.
  • Joico

Tummen upp för dig!!

wildrose71 skrev 2007-09-01 22:43:44 följande:
    Oj, mina är 5 och 8 och har inte kudde utan bältesstol. Min äldsta satt bakvnt tills hon var över 5 sonen inte riktigt lika länge tyvärr.
  • Mrs Jane Doe

Dottern är 4,5 år och vi har precis vänt henne från bakåtvänd bilstol till framåtvänd - skulle aldrig få för oss att låta henne sitta på en bälteskudde ännu!

Svar på tråden När bytte ni till bilkudde?