• skuttmilf

Aluminium eller rostfri spis/kyk/frys?

Ska köpa ny kyl/frys och spis. Vilket är bäst aluminium eller rostfri stål? Vilket blir mest fingeravtryck på och finns det andra för- eller nackdelar med dom två?

• Svar på tråden Aluminium eller rostfri spis/kyk/frys?
  • Stanna

Tror att aluminium står emot fingeravtryck bäst.

• mamsen76

Vi har sostfritt och har inte haft några som helst problem med fingeravtryck. Jag hade oxå hört att det skulle vara så men så blev det inte.

På sophögen låg en giraff......
  • skuttmilf

Tack. Har sökt lite nu och det finns ju så gott som inga spisar i aluminium. Är det snyggt att ha kyl i aluminium och spis i rostfritt, det måste väl vara så folk har eftersom aluminiumspisar lyser med sin frånvaro?!

• mamsen76

Det skiljer sig i färg tycker jag så jag skulle inte ha gjort så

På sophögen låg en giraff......
  • zezziz

Vi har kyl/frys, spis, micro och diskmaskin i aluminium och märket vi har är Siemens.

Vi trivs jättebra med aluminium och fingeravtryck syns inte alls medans rostfritt ser man fingertrycken med en gång.

• skuttmilf
    zezziz skrev 2007-08-26 17:16:29 följande:
    Vi har kyl/frys, spis, micro och diskmaskin i aluminium och märket vi har är Siemens. Vi trivs jättebra med aluminium och fingeravtryck syns inte alls medans rostfritt ser man fingertrycken med en gång.
    Var har ni köpt grejerna?
  • Joonas

Vi har LGs aluminiymkyl/frys, Husqvarna ugn och micro. Allty i aluminium och ajg är jätte nöjd. Trodde att det skulle bli problem då aluminium ska vara mjukare än stål. Men allt är intakt efter ett och ett halvt år. Tidigare hade vi rostfritt, men det hade jag mer jobb med. Nu finns det nog behandlade rostfria maskiner, så att man slipper allt gnidande. Välj det du tycker är snyggast helt enkelt.

festlig, funktionell och fryntlig
  • skuttmilf

Förresten, läser att ni har olika märken på kyl/frys och spis/mikro. Det kanske inte spelar så stor roll om det inte är av samma märke; mina står i och för sig betydligt närmre varandra än era gör då jag har ett litet kök men kanske funkar ändå med olika märken.

• Joonas

Klart deet funkar att blanda. Man får ju välja det som fyller ens behov bäst. Sambon blev kär i kylfrysen, och eftersom den var i aluminium så fick den styra resten. Fläkten är från siemens och så är också hällen. Diskmaskinen är miele och den är helintegrerad.

festlig, funktionell och fryntlig
  • zezziz
    skuttmilf skrev 2007-08-26 18:14:52 följande:
    Var har ni köpt grejerna?
    Vi byggde vårt hus för ½ år sedan så jag vet faktiskt inte riktigt vart sakerna går att köpa. Men de finns säkert i butikerna runt omkring. Du kan ju kolla på Siemens hemsida, där står säkert vilka återförsäljare de har.
Svar på tråden Aluminium eller rostfri spis/kyk/frys?