• Förhoppningar

Vad ska jag baka med mina äpplen??

Hjälp!
    Jag behöver inspiration och ett gott recept.
    Jag har skördat lite äpplen trädgården som jag tänkte jag skulle baka något gott med. Men jag är så urbots trött på äpplepaj. Min fantasi är lika med noll när det gäller sånt här, så snälla hjälp mig.

Jag hade tänkte mig att baka för att frysa in. Bra att ha till kommande födelsedag.

Tips??

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Vad ska jag baka med mina äpplen??
  • nirakanna2

Det går att frysa bara klyftade äpplen, så kan du baka vad du känner för i vinter! Mamma gjorde ofta så.

• Marcupilami

mos
    kompott

dator heter det. datOR...
  • Förhoppningar

Tack för receptet Dimitra - men muffins är inte min favorit att baka. Jag gillar att stjälpa allt i en form.
    Fast man kanske kan använda receptet att göra en stor kaka av?

Tack för tipset att frysa - men jag vill gärna baka med mina äpplen. Lillan fyller snart 1 och det skulle vara toppen att baka i förväg och frysa in tills det är dags att fira.
    Så mos och kompott är inte heller vad jag är på jakt efter. Men tack ändå.

• lindaha

Hm såg att länken inte fungerade. Men skriv äpple i sök rutan och kryssa i Efterrätt så kommer det upp massor

• Förhoppningar

1000 tack lindaha!
    Nu vet jag vad jag ska göra.
    Äppelostkaka lät smarrigt. Annorlunda och spännande. Det får det bli.

Varmt tack för alla tips och förslag.

• NeA 84

jag brukar göra sockerkakssmet, hälla i långpanna, strö ut äppelklyftor, hyvla smör över, ta strö över socker å kanel...sen in i ugnen till de ser färdigt ut.
    snabbt, enkelt å gott!!!!

kan man äta som kaka, eller med glass el vaniljsås till

vad kommer efter de här........
  • NeA 84

vad dum jag e.....
    jag strör ut äppelklyftorna innan jag häller på smeten, sen lägger några ovanpå....fast man kan ju göra som man vill....gott e de iafRäcka ut tungan

NeA 84 skrev 2007-08-26 18:13:42 följande:
    jag brukar göra sockerkakssmet, hälla i långpanna, strö ut äppelklyftor, hyvla smör över, ta strö över socker å kanel...sen in i ugnen till de ser färdigt ut.snabbt, enkelt å gott!!!!kan man äta som kaka, eller med glass el vaniljsås till
  • Tropicalfire

äppelkaka, du gör vanlig sockerkaka o så har du i äpplebitar o kanel i smeten o till kan man ha antingen glass lr vaniljsås:)

• Marcupilami

apfelstrüdel

• Tropicalfire

kom på en till sak, kanderade äpplen du gör knäcksmet lr vad de nu är för smet man ska ha o så doppar du äpplena i det o så trycker du dit nå fina pinnar i olika färger så blir d äppelklubbor:D

• Marcupilami

Äpple och fläsk i ugn med sky.

• NeA 84

om man gör ugnstekt falukorv är de gott att ha äpplen i
    grilla äpplen å grönsaker
    ha äpplen i sallader osv

Svar på tråden Vad ska jag baka med mina äpplen??